spot_img
spot_img
ΑρχικήΣυνεντεύξειςΠέτρος Μαντούβαλος - Βουλευτής ΝΔ - Δικηγόρος στην υπόθεση "Φάλκον"

Πέτρος Μαντούβαλος – Βουλευτής ΝΔ – Δικηγόρος στην υπόθεση “Φάλκον”

spot_img
spot_img
spot_img

1. Είστε ο συνήγορος ενός από τους πιλότους του μοιραίου «Φάλκον». Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η δίκη;

Πρόκειται για μία κορυφαία υπόθεση που απασχολεί την πατρίδα μας. Στο αεροπλάνο αυτό έχασαν τη ζωή τους πολλοί άνθρωποι, όπως επίσης κι ένα σημαντικό πρόσωπο ο πρώην αναπληρωτής Εξωτερικών ο Γιάννος ο Κρανιδιώτης. Είναι μία πολύ μεγάλη δίκη σε διάρκεια και περιεχόμενο. Τώρα βρισκόμαστε στη φάση των απολογιών των κατηγορουμένων. Ο κύριος Ανδρουλάκης, ο πρώτος κυβερνήτης, θα είναι ο πρώτος που θα απολογηθεί. Πρώτα όμως θα εξεταστεί μία αγωγή κακοδικίας που κατατέθηκε από τον κ. Ανδρουλάκη και τους συνηγόρους του για εξαίρεση των δικαστών, καθώς θεωρούν ότι δεν δικάζουν σωστά την υπόθεση και ότι έχουν απορρίψει κάποια αιτήματα της υπεράσπισης χωρίς να έπρεπε.

2. Εσείς συμφωνείτε με την αγωγή κακοδικίας για εξαίρεση των δικαστών;

Εγώ συμφωνώ ότι κάποια σημαντικά γεγονότα έπρεπε να εξετασθούν με πολύ μεγαλύτερη προσοχή. Αλλά δεν έφτασα στο σημείο να υπογράψω αυτήν την αγωγή. Εμείς έχουμε υποβάλει αιτήμα να αναβληθεί η δίκη για να έχουν τη δυνατότητα οι υπεύθυνοι της «Ντασώ» (η εταιρεία που κατασκεύασε το «Φάλκον» και το μηχάνημα που δεν δούλευε) να έρθουν να καταθέσουν. Έχουμε υποβάλει αίτημα να αναβληθεί η δίκη μέχρι να συσταθεί – όπως προβλέπει ο νόμος – μια συγκεκριμένη επιτροπή με συγκεκριμένα μέλη και γνώσεις, αλλά ακόμη δεν έχει συσταθεί. Ζητήσαμε αναβολή για να μην γίνει μία γρήγορη, αλλά μία δίκαιη δίκη με όλους τους κανόνες που θα ασφαλίζουν τους κατηγορούμενους και θα δεν θα έχει εξιλαστήρια θύματα. Επίσης, ζητήσαμε να εξεταστούν τα στοιχεία που σβήστηκαν περιέργως από τη «Ντασώ», αλλά και πάλι το δικαστήριο δεν έκανε το αίτημά μας δεκτό. Ένας από τους υπολογιστές του αεροπλάνου που παρατηρούσε και ανέλυε το τι συνέβαινε μηχανολογικά, τεχνολογικά και ηλεκτρονικά μέσα στο αεροπλάνο τη στιγμή εκείνη δόθηκε για να εξεταστεί στην εταιρεία που το κατασκεύασε, ενώ υπήρχαν τόσες άλλες εταιρείες. Η «Ντασώ» φυσικά απάντησε ότι σβήστηκαν όλα τα στοιχεία από πάνω, αλλά το δικαστήριο δεν θα έπρεπε να το εξετάσει;

3. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα αίτια του δυστυχήματος;

Θεωρώ ότι το δυστύχημα οφείλεται κυρίαρχα και απόλυτα στην κατασκευαστική εταιρεία, η οποία αμέσως μετά το δυστύχημα με τους Αμερικανούς, μείωσε αποφασιστικά την ταχύτητα με έγγραφο του αεροπλάνου, ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα. Μέχρι τότε δεν υπήρχε καμία δέσμευση σε όριο ταχύτητας. Δεν υπήρχαν οι κατάλληλες οδηγίες, όπως επίσης δεν ήταν ιδανικές και οι συνθήκες συντήρησης του αεροπλάνου, το οποίο θα έπρεπε να είχε ενταχθεί σε σμήνος. Το αεροπλάνο που θα έπρεπε να είχε τη δική του ασφάλεια και συντήρηση είχε την ελαχίστη ασφάλεια και την ελαχίστη συντήρηση.

4. Ο συνήγορος των δύο χειριστών του πρωθυπουργικού «Φάλκον» Γιάννης Σταμούλης απέστειλε στο ευρωδικαστήριο καταγγελία υποστηρίζοντας ότι οι ελληνικές αρχές μεταχειρίζονται κατά τρόπο απαράδεκτο την υπόθεση. Εσείς στηρίζετε αυτή την κίνηση;

Εγώ πιστεύω στην ελληνική δικαιοσύνη. Θα δούμε το δείγμα γραφής που θα δώσει η ελληνική δικαιοσύνη και από κει και πέρα θα κάνουμε ό,τι πρέπει.

5. Οι εμπειρογνώμονες στην αρχή έκαναν λόγο για «ανθρώπινο λάθος» και «έλλειψη επαρκούς συντήρησης», σε καμία περίπτωση για μηχανική βλάβη. Στη συνέχεια, όμως, άλλαξαν γνώμη. Θεωρείτε ότι υπήρξε πολιτική παρέμβαση;

Θεωρώ ότι κάτι δεν λειτουργεί καλά, και εκτός των άλλων βλέπω ότι η Ολυμπιακή Αεροπορία πλέον έχει πάρει μία θέση πολύ προσεκτική και δικαιώνει και τους πιλότους, ενώ παράλληλα προσπαθεί να αναζητήσει τις ευθύνες με τρόπο βαθύτερο και σημαντικότερο.

6. Ζητήσατε να καταθέσουν οι υπεύθυνοι της κατασκευάστριας εταιρείας του αυτόματου πιλότου. Πιστεύετε ότι δεν λειτούργησε σωστά;

Το σύστημα έπρεπε να είχε αντικατασταθεί, αλλά ποτέ δεν έγινε. Ξαναλέω όμως ότι έπρεπε η εταιρεία να έχει φροντίσει να έχει τεθεί όριο ταχύτητας πράγμα που δυστυχώς αντί να το επιβάλλουν οι ζωές που χάθηκαν, το επέβαλαν οι Αμερικανοί με ένα παρόμοιο δυστύχημα, που έγινε αργότερα με τον ίδιο τύπο αεροπλάνου. Οι πιλότοι ενήργησαν, όπως ακριβώς προέβλεπαν τα εγχειρίδια και οι κανόνες πτήσεως που τους είχε δώσει η «Ντασώ».

7. Ακούστηκε και μία άλλη εκδοχή για την τραγωδία. Ότι υπάρχει ενδεχόμενο οι ταλαντώσεις, οι οποίες απέβησαν μοιραίες για τον αναπληρωτή ΥΠΕΞ Γιάννο Κρανιδιώτη και ακόμη 6 άτομα να προήλθαν από «ανοδικά – καθοδικά ρεύματα που άσκησαν μεγάλη εξωτερική δύναμη στο Φάλκον».

Όχι, αυτή η εκδοχή δεν ισχύει. Αλλά υπάρχει μία άλλη εκδοχή που τη συλλέξαμε και σας τη δίνω: αυτή των ηλεκτρονικών ραδιοκυμάτων. Δηλαδή ηλεκτρονικές παρεμβολές, που αποπροσανατόλισαν, επηρέασαν και αποσυντόνισαν το αεροπλάνο. Είναι μία εκδοχή που είναι απαραίτητο να εξεταστεί, αλλά δεν έχει γίνει. Πήραμε στοιχεία από τη Ρουμανία, τα οποία καταθέσαμε στο δικαστήριο και βέβαια το δικαστήριο δεν δέχθηκε να αναβάλει για να τα ελέγξει, που αποκαλύπτουν ότι μετά από το συμβάν με το δικό μας αεροπλάνο προσγειώθηκαν στο ίδιο αεροδρόμιο και άλλα δύο αεροσκάφη διαφορετικών εταιρειών με παρόμοια προβλήματα στο μηχανολογικό και ηλεκτρονικό τους σύστημα.

8. Πρόσφατα ζητήσατε από τον υπουργό Δικαιοσύνης αντίγραφο των «πόθεν έσχες» των σωφρονιστικών υπαλλήλων που υπηρετούν στις φυλακές Κορυδαλλού. Για ποιο λόγο το κάνατε αυτό;

Το σωφρονιστικό σύστημα της χώρας δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανένα ότι νοσεί. Θεωρώ ότι είναι ανεπίτρεπτο σε ένα χώρο φυλάξεως της ζωής, σε ένα χώρο που η ανθρώπινη ζωή συνεχίζει να έχει πρωτεύοντα και κυρίαρχο ρόλο, να θανατώνονται άνθρωποι και να εκτελούνται, όπως ο Γρηγοράκος, με υδροκυάνιο. Θεωρώ αδιανόητο να υπάρχουν στη φυλακή ναρκωτικά, ποτά, ή ο,τιδήποτε είναι εκτός κανονισμού σωφρονιστικού καταστήματος.

9. Θεωρείτε ότι υπάρχουν κυκλώματα στις φυλακές και ότι οι σωφρονιστικοί υπάλληλοι χρηματίζονται από τους κρατούμενους για διάφορες «εξυπηρετήσεις», που φτάνουν μέχρι και σε απόδραση;

Θεωρώ ότι με κανέναν τρόπο η φυλακή δεν πρέπει να είναι χώρος επιτελικού σχεδιασμού δολοφονιών. Κάποιος μέσα στη φυλακή σχεδιάζει αυτές τις δολοφονίες. Κι όταν ο τελευταίος μίας οικογένειας σκοτώνεται μέσα στη φυλακή, όπως ο Γρηγοράκος, ναι είμαι πεπεισμένος ότι ο χώρος όπου επιτελικά σχεδιάζονται δολοφονίες είναι ο χώρος των φυλακών. Υπόλογοι για αυτά είναι αυτοί που είναι υπεύθυνοι για την εσωτερική τήρηση των φυλακών, άρα οι σωφρονιστικοί υπάλληλοι. Γι’ αυτό το λόγο το σύστημα θέλει βελτίωση, έλεγχο και προσοχή. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε απάντηση από τον κ. Υπουργό, αν θα μας στείλει τα «πόθεν έσχες», πάντως θα μας απασχολήσει παρά πολύ αυτή η ιστορία.

10. Είστε ικανοποιημένος από τον τρόπο απονομής της δικαιοσύνης στη χώρα μας;

Το ζήτημα από πλευράς απονομής της δικαιοσύνης είναι πάρα πολύ αργό. Φτάνουμε δηλαδή μέχρι αρνησιδικία, έτσι αργά που διεκπεραιώνονται οι υποθέσεις. Οι δικαστές φορτώνονται παρά πολύ κι αντί για δίκαιη δικαιοσύνη, έχουμε γρήγορη δικαιοσύνη. Πρέπει πρώτ’ απ’ όλα να υπάρξει στελέχωση των διαφόρων υπηρεσιών των δικαστηρίων με δικαστικούς υπαλλήλους, καθώς υπάρχουν σοβαρότατα κενά στους δικαστές και τους εισαγγελείς. Το πρόβλημα πλέον είναι μεγάλο και ο Έλληνας πολύ φυγόδικος.
Επίσης η κτιριακή υποδομή θέλει συνεχή συντήρηση, αλλά και βελτίωση. Πολλά δικαστικά μέγαρα είναι σαν αχούρια, όπως του Πειραιά, που δεν έχει καν έξοδο κινδύνου.

11. Πολιτική και Δικαιοσύνη. Συμβιβάζονται αυτά τα δύο;

Βεβαίως, συμβιβάζονται. Η πολιτική πρέπει να έχει στοιχεία δικαιοσύνης. Βέβαια, το αντίθετο δεν θα πρέπει να συμβαίνει. Η πολιτική άλλωστε είναι ανεξάρτητη. Είναι θεσμός ανεξάρτητος και λειτουργεί χωρίς επηρεασμούς. Κάποια λάθη ενδεχομένως γίνονται, νομίζω όμως ότι δεν θα γίνονται στο μέλλον.

 

spot_img

Lawjobs