«Όχι» του Κογκρέσου στον όρο υποχρεωτικής διαιτησίας χρήστη και παρόχου τηλεφωνικού δικτύου

0

Με την κίνηση αυτή επιχειρείται η διεύρυνση προστασίας των καταναλωτών, ώστε να μην αποκλείεται από τους συμβατικούς όρους το δικαίωμα δικαστικής προστασίας.

Η πρωτοβουλία του νομοσχεδίου για την Καταναλωτική Προστασία των Χρηστών Κινητών Τηλεφώνων (Consumer Mobile Fairness Act) ανήκει στους βουλευτές Richard Blumenthal και Al Franken, εκπροσώπους των πολιτειών Κονέκτικατ και Μινεσότα αντιστοίχως. Οι εμπνευστές του νομοσχεδίου κατηγόρησαν τις μεγάλες εταιρείες παροχής τηλεφωνικών δικτύων, όπως οι AT&T, Verizon, Sprint Nexel, ότι περιορίζουν τα δικονομικά δικαιώματα των καταναλωτών με την ενσωμάτωση –συνήθως σε μη εμφανές σημείο- ρήτρας αποκλεισμού της υπαγωγής σε δικαστήριο στους όρους αποδοχής της υπηρεσίας. Ο αποκλεισμός της προσφυγής σε δικαστήριο και η υποχρεωτική υπαγωγή σε διαιτητή ορισμένο από την εταιρεία, προέκυψε ως τέχνασμα των μεγάλων παρόχων δικτύου, προκειμένου να αποφύγουν αγωγές χρηστών για παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων, παράνομες χρεώσεις κ.ό.κ. Ο όγκος των αγωγών που δέχονται ετησίως οι εταιρείες δεν είναι ευκαταφρόνητος, αν υπολογίσει κανείς ότι πολλά σκάνδαλα βγαίνουν τελευταία στην επιφάνεια, παραδείγματος χάριν η περσινή δημόσια παραδοχή της Verizon ότι χρέωσε παράνομα 50 εκατομμύρια δολάρια σε περίπου 15 εκατομμύρια χρήστες.

«Οι καταναλωτές δεν θα έπρεπε σε καμία περίπτωση να στερούνται πρόσβασης στη Δικαιοσύνη. Με την αλματώδη άνοδο της χρήσης κινητών smartphones, ολοένα περισσότεροι χρήστες ταλαιπωρούνται από ελαττώματα στην προστασία των προσωπικών τους αρχείων και από επαχθείς όρους στα σχετικά συμβόλαια.   Το παρόν νομοσχέδιο εγγυάται ότι η εταιρεία θα είναι σε κάθε περίπτωση δικαστικώς υπόλογη για τις παράνομες χρεώσεις ή την πλημμελή εκπλήρωση των υπηρεσιών, και ότι η διαιτητική λύση θα επιλέγεται κατά προαίρεση και δεν θα επιβάλλεται στο χρήστη», δήλωσε ο Blumenthal κατά την κατάθεση της πρότασης.

Ακριβώς με τον αντίθετο τρόπο είχε ρυθμίσει την κατάσταση απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου των ΗΠΑ την περασμένη άνοιξη, όταν είχε κρίνει επιτρεπτή αυτή την πρακτική των παρόχων τηλεφωνικών υπηρεσιών. Την απόφαση είχαν υποστηρίξει με ενθουσιασμό οι μεγάλες τηλεφωνικές εταιρείες, που συνέχαιραν τους δικαστές «για την ορθή κρίση τους, και τον σεβασμό στους όρους που παράγει η αγοραία συμβατική ελευθερία». Το σκεπτικό, βάσει του οποίου είχε νομιμοποιηθεί τότε η υποχρεωτική διαιτησία, ήταν η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη επίλυση των διαφορών.
 

Σχόλια