Επιμήκυνση της χρονικής διάρκειας του copyright για μουσικές ηχογραφήσεις

0

Η αλλαγή αφορά στο περιουσιακό δικαίωμα εκμετάλλευσης των ηχογραφήσεων σε δίσκους –το οποίο σημειωτέον συχνά ανήκει στις δισκογραφικές εταιρείες- και όχι στο ηθικό δικαίωμα πάνω στη μουσική σύνθεση που ανήκει ισοβίως στους καλλιτέχνες. Αν δεν εφαρμοζόταν η αλλαγή και συνέχιζε να ισχύει ο προηγούμενος κανόνας της 50ετούς διάρκειας του copyright, μεγάλα συγκροτήματα της κλασικής ροκ όπως οι Beatles, οι Rolling Stones και οι the Who, θα έχαναν το δικαίωμα να εκμεταλλεύονται τις επιτυχίες τους. Πρακτικά αυτό θα έδινε στον οποιονδήποτε τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί και να πουλάει τα τραγούδια αυτά με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς να ωφελούνται οικονομικά από αυτό οι δισκογραφικές ή οι καλλιτέχνες.

Ο Mick Jagger των Rolling Stones δήλωσε στο BBC ότι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ωφελεί πασίδηλα τους μουσικούς. «Προφανώς η μουσική βιομηχανία έχει αλλάξει, γι’ αυτό οι καλλιτέχνες δεν κερδίζουν πλέον όσα στο παρελθόν. Οι απολαβές λοιπόν από τα δικαιώματα των κομματιών τους βοηθάνε στο βιοπορισμό των ίδιων και των οικογενειών τους που τα κληρονομούν». Τη δυνατότητα ελέγχου πάνω στη μελλοντική χρήση των μουσικών του συνθέσεων επεσήμανε ως θετική παράμετρο της νομοθετικής αλλαγής και ο σταρ των Abba, Bjorn Ulvaeus. «Τώρα δεν θα αναγκάζομαι να ακούω τραγούδια των Abba σε τηλεοπτικές διαφημίσεις. Εξάλλου, πλέον θα αναγνωρίζονται και οι προσπάθειες των χιλιάδων λιγότερο γνωστών μουσικών της Ευρώπης».

Κατά την ανακοίνωση του μέτρου από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επισημάνθηκε: «Οι καλλιτέχνες γενικά ξεκινούν την καριέρα τους σε νεαρή ηλικία, ώστε η παρούσα 50-χρονη διάρκεια προστασίας να μην επαρκεί για πλήρη εκμετάλλευση των έργων σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Συνεπώς πολλοί ερμηνευτές και καλλιτέχνες αντιμετωπίζουν εισοδηματική δυσχέρεια στο τέλος αυτής».

Η νέα ρύθμιση περιέχει συν τοις άλλοις προβλέψεις προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι μουσικοί εκμεταλλεύονται με δίκαιο τρόπο τα επιπλέον έσοδα, για παράδειγμα θεσμοθετεί ένα ενιαίο ταμείο για μουσικούς που είχαν εκχωρήσει τα περιουσιακά δικαιώματα πριν την επέκταση του copyright. Περιλαμβάνεται ακόμη όρος που επιτρέπει στους μουσικούς να επαναδιαπραγματεύονται τα συμβόλαια με τις δισκογραφικές μετά την πενηντακονταετία, καθώς και να ανακτούν τα δικαιώματα πάνω στις μουσικές συνθέσεις σε περίπτωση που η δισκογραφική τους εταιρεία τα κρατούσε εκτός αγοράς για κάποια χρόνια.

Ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Μουσικών (Musicians’ Union), John Smith, χαιρέτισε την αλλαγή, λέγοντας πως πλέον οι μουσικοί αποκτούν τη δυνατότητα να επέμβουν σε περίπτωση που κάποιος χρησιμοποιεί τα κομμάτια τους για μια διαφήμιση, ως πρότυπο για ένα άλλο κομμάτι κλπ. Ο Geoff Taylor από την άλλη, πρόεδρος της BPI, της ένωσης στην οποία εκπροσωπούνται όλες οι μεγάλες δισκογραφικές, σχολίασε ότι οι βρετανική μουσική βιομηχανία θα συνεχίσει να στηρίζει τα νέα ταλέντα.

Η βρετανική κυβέρνηση εξέταζε παρόμοιες ρυθμίσεις για το copyright από το 2005  -πολύ πριν το θέμα απασχολήσει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο- αλλά η μελέτη που είχε παραγγείλει για πιθανές επιπτώσεις μιας ενδεχόμενης αλλαγής ήταν απορριπτική. Αιτία οι φόβοι ότι το μέτρο θα ωφελήσει μόνον τους διάσημους βετεράνους ρόκερς, επιχείρημα που αναπαράγουν και οι σύγχρονοι επικριτές της κοινοτικής Οδηγίας.

 

Σχόλια