Βρετανία: Διαμεσολάβηση μέσω τηλεφώνου για μικροδιαφορές ετοιμάζει το Υπουργείο Δικαιοσύνης

0

Διαμεσολάβηση μέσω τηλεφώνου για τις μικροδιαφορές ετοιμάζει το βρετανικό Υπουργείο Δικαιοσύνης στο πλαίσιο γενικότερου σχεδίου αναμόρφωσης των πολιτικών δικαστηρίων και μείωσης του κόστους απονομής της δικαιοσύνης. Άλλες αλλαγές που εξετάζει το Υπουργείο είναι η μεταφορά ύλης στα κατώτερα πολιτικά δικαστήρια και η επίσπευση της ρύθμισης θεμάτων αποζημίωσης σε διαφορές από αυτοκινητικά ατυχήματα.

Εφόσον εφαρμοστεί το φιλόδοξο σχέδιο διαμεσολάβησης μέσω τηλεφώνου για διαφορές γειτονικού δικαίου και άλλες μικροδιαφορές, το Υπουργείο ευελπιστεί ότι θα απαλλάξει τα πολιτικά δικαστήρια από περίπου 80.000 υποθέσεις ετησίως. Τη διαμεσολάβηση θα αναλαμβάνει πιστοποιημένος μεσολαβητής, ο οποίος θα συνεννοείται τηλεφωνικά με τους διαδίκους επί 5 ή 6 εβδομάδες, έως ότου βρεθεί συμβιβαστική λύση. Η διαμεσολάβηση αυτή, βέβαια, δεν θα είναι η μόνη διέξοδος, αφού, όποτε δεν επέρχεται συμφωνία, οι διάδικοι θα μπορούν να προσφύγουν κανονικά στα δικαστήρια.

Άλλες αλλαγές που έχουν προταθεί είναι η αύξηση της υλικής αρμοδιότητας των δικαστηρίων, προκειμένου να ελαφρυνθούν τα ανώτερα δικαστήρια. Έτσι, προβλέπεται μεταφορά ύλης σε κατώτερα δικαστήρια για διαφορές από αδικοπραξία, όπου η αξία του αντικειμένου δεν υπερβαίνει τις 100.000 λίρες –σε σχέση με τις 20.000 λίρες που ήταν πριν. Επιπλέον, ετοιμάζεται σχέδιο επίσπευσης του ορισμού αποζημίωσης σε διαφορές από αυτοκινητικά ατυχήματα.

Αντίθετοι στις προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι οι δικαστικοί της Βρετανίας. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου, έξι από τους επτά δικαστές που ερωτήθηκαν ήταν κάθετα αντίθετοι στις προτάσεις του Υπουργείου, με τους περισσότερους να εστιάζουν στο θέμα της διαμεσολάβησης μέσω τηλεφώνου. «Ο βασικότερος προβληματισμός του δικαστικού σώματος ήταν ότι οι τηλεφωνικές συζητήσεις θα αμβλύνουν σημαντικά την ικανότητα των δικαστών να ελέγχουν και να παρατηρούν τη συμπεριφορά των διαδίκων και μαρτύρων της υπόθεσης», ανέφερε η ανακοίνωση του Υπουργείου.

Ενστάσεις διατύπωσαν και εκπρόσωποι των δικηγόρων. «Η πρωτοβουλία του Υπουργείου κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά πρέπει να περάσει κάποιος χρόνος για να λειτουργήσει το σύστημα. Επίσης, υπάρχουν ερωτηματικά για το αν η διαμεσολάβηση μέσω τηλεφώνου είναι μέσο κατάλληλο προς επίλυση τέτοιου είδους διαφορών. Δεδομένης της αύξησης στην αξία του επίδικου αντικειμένου, υπάρχουν ποσά που είναι πολύ σημαντικά για τους καταναλωτές και τις μικρές επιχειρήσεις», σχολίασε χαρακτηριστικά μέλος της ένωσης δικηγόρων-Law Society.

Σχόλια