Γάλλος διεκδικεί γνωστό πίνακα του Μοντιλιάνι από νεοϋορκέζικη γκαλερί

0

Ο Phillipe Maestracci άσκησε αγωγή κατά της γκαλερί Helly Nahmad Gallery, ζητώντας να του επιστραφεί ο πίνακας «Καθιστός άνδρας με μπαστούνι», τον οποίο φιλοτέχνησε ο διάσημος ζωγράφος το 1918.Στην αγωγή του ο Γάλλος επικαλέστηκε κατ’ αρχήν ότι είναι ο μοναδικός κληρονόμος του Όσκαρ Στέτινερ, του Εβραίου παππού του, ο οποίος ασχολούνταν με το εμπόριο τέχνης και είχε γκαλερί στο Παρίσι. Την περίοδο του πολέμου οι Ναζί συνήθιζαν να τρομοκρατούν τις εβραϊκές οικογένειες στην κατεχόμενη ζώνη της πόλης, υποχρεώνοντας αυτές να πωλούν τις περιουσίες τους.

Ο Στέτινερ, λοιπόν, είχε δανείσει το 1930 τον πίνακα του Μοντιλιάνι στη Μπιενάλε της Βενετίας, και το 1939 αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Παρίσι, μαζί και την συλλογή έργων τέχνης που είχε, λόγω φόβου επικείμενης γερμανικής εισβολής. Το 1941 οι Ναζί όρισαν ως προσωρινό διαχειριστή της περιουσίας του εμπόρου τέχνης τον Μαρσέλ Φιλιπόν, ο οποίος πούλησε τον διάσημο πίνακα χωρίς την άδεια του ιδιοκτήτη. Παρά τις προσπάθειές του ο Στέτινερ αδυνατούσε να εντοπίσει τον πίνακα μετά τη λήξη του πολέμου. Την έρευνα συνέχισαν οι κληρονόμοι μετά το θάνατό του το 1948.

Εν τέλει ο πίνακας εντοπίστηκε από τον ενάγοντα το 2008, όταν ο οίκος δημοπρασιών Sotheby’s δημοσίευσε την πληροφορία ότι είναι διαθέσιμος προς πώληση από την γκαλερί Helly Nahmad.Ο Maestracci τότε κινητοποιήθηκε και απευθύνθηκε στη γκαλερί, ζητώντας την επιστροφή του πίνακα, επικαλούμενος ότι η πώληση της 3ης Ιουλίου 1944 ήταν ανυπόστατη, καθώς έγινε χωρίς την άδεια του ιδιοκτήτη, παραβιάζοντας το αμερικανικό και διεθνές δίκαιο, σύμφωνα με το οποίο δεν αναγνωρίζονται  αγοραπωλησίες «λόγω εξαναγκασμού» που συνήφθηκαν από τους Ναζί.Με την αγωγή  ζητά να του αναγνωρισθεί η κυριότητα και να του επιστραφεί ο πίνακας.

Σχόλια