ΗΠΑ: Στοχευμένες διαφημίσεις μέσω διαδίκτυου για τους υποψηφίους των εκλογών

0

Την αξιοποίηση της μεθόδου στοχευμένων διαφημίσεων στις προεκλογικές εκστρατείες μέσω διαδικτύου από τα αμερικανικά πολιτικά κόμματα και τους προεδρικούς τους υποψηφίους αποκάλυψαν οι New York Times. Η εφημερίδα τόνισε σε άρθρο της ότι η πρακτική του microtargeting συνιστά νέο εργαλείο της προεκλογικής πολιτικής διαφήμισης, που εγείρει προβληματισμούς για την χρηστότητά του.
Η στόχευση είναι δυνατή μόνο στις διαφημίσεις που προβάλλονται μέσω διαδικτύου ως pop-up ads σε ειδησεογραφικές –συνήθως- ιστοσελίδες τοπικής ή εθνικής εμβέλειας. Η τεχνολογία που καθιστά δυνατή τη στοχευμένη διαφήμιση είναι γνωστή ως microtargeting και μοιάζει με παρόμοιες στρατηγικές των επιχειρήσεων για εμφάνιση π.χ. τουριστικών διαφημίσεων σε άτομα που πρόσφατα αγόρασαν μέσω διαδικτύου πακέτα προσφορών για διακοπές. Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα συλλογής πληροφοριών για την ιντερνετική συμπεριφορά των χρηστών, τις προτιμήσεις τους και τυχόν δωρεές που έχουν κάνει στην πραγματική ζωή, τείνουν να συνδυάζουν αυτές τις πληροφορίες με αρχεία ενεργών ψηφοφόρων. Αυτό γίνεται με την προσθήκη ενός cookie σε κάθε ιστοσελίδα που επισκέπτεται ο χρήστης και με τη μετέπειτα διασταύρωση με το εξωδιαδικτυακό προφίλ του, ώστε να εξακριβωθεί αν είναι εγγεγραμμένος σε κάποιο κόμμα, πόσο συχνά ψηφίζει, ποιούς υποψηφίους προτιμά. Η διασταύρωση επιτρέπει στη συνέχεια την προβολή συγκεκριμένων πολιτικών διαφημιστικών μηνυμάτων στο εκάστοτε target group του πολιτικού υποψηφίου.
Όλη η διαδικασία είναι κατ’ αρχήν συμβατή με τη σχετική νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων, αφού για τη συλλογή των αρχείων δίνεται σε κάθε χρήστη συγκεκριμένος λογαριθμικός κωδικός και η ταυτότητά του διατηρείται έτσι ανώνυμη.
Ελάχιστα κόμματα και υποψήφιοι παραδέχονται ανοιχτά ότι χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη τακτική, για παράδειγμα το αρνούνται σχετικά οι υπεύθυνοι της προεκλογικής εκστρατείας του Ομπάμα και του Γκίνγκριτς. Επικριτές της στοχευμένης προεκλογικής εκστρατείας επισημαίνουν ότι η δυνατότητα περιορισμού της προβολής πολιτικών μηνυμάτων σε συγκεκριμένο κοινό ανοίγει το δρόμο για τις κοινωνικές διακρίσεις και την περιθωριοποίηση μερίδας ψηφοφόρων από την πολιτική ενημέρωση. «Όσο πιο εξελιγμένες είναι τέτοιες πρακτικές, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες υπάρχουν να αφήνονται εκτός της πολιτικής ενημέρωσης άτομα που δεν υπολογίζονται ως πιθανοί ψηφοφόροι. Κανείς δεν θα δαπανήσει χρήματα από την προεκλογική του εκστρατεία για να απευθυνθεί σε άτομα που δεν αξιολογεί ως σημαντικά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο καθηγητής δημοσιογραφίας και ΜΜΕ Daniel Kreiss.

 

Σχόλια