Λουιζιάνα: Αντισυνταγματική η υποχρεωτική κατανομή μαθητών στα σχολεία με γεωγραφικά κριτήρια

0

Την υπόθεση έφερε στη Δικαιοσύνη ο Darren Lewis, κάτοικος της περιοχής και πατέρας δύο κοριτσιών. Για τη διατήρηση τάξεων που αντιπροσωπεύουν την πολυμορφία της κοινότητας –έχει μεγάλο ποσοστό μειονοτικών πληθυσμών-, ίσχυε από το 1975 νόμος που προέβλεπε ιδιαίτερο σύστημα κατανομής των μαθητών στα σχολεία (Ascension Parish Schools System). Μετά από τριάντα χρόνια επιτυχούς εφαρμογής το σύστημα καταργήθηκε. Ωστόσο, από το 2006 και μετά προκλήθηκε συμφόρηση στο ένα από τα τρία Λύκεια, επειδή όλοι πήγαιναν να εγγραφούν εκεί λόγω καλύτερων εγκαταστάσεων. Το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε με τη δημιουργία του Growth Impack Committee από τις δημοτικές αρχές και την εφαρμογή ενός νέου συστήματος με σχολικές ζώνες.

Δηλαδή, η περιοχή χωρίστηκε νοερά σε τρεις σχολικές ζώνες με γεωγραφικά κριτήρια, ώστε οι μαθητές του δημοτικού της πρώτης ζώνης να πηγαίνουν υποχρεωτικά στο Γυμνάσιο-Λύκειο της ίδιας ζώνης (feeder zones system). Το σκεπτικό ήταν αφενός να επιτευχθεί η αποσυμφόρηση των σχολείων, αφετέρου να διατηρούν τα παιδιά τις σχέσεις με τους συμμαθητές τους σε όλες τις σχολικές βαθμίδες.Βάσει του νέου συστήματος οι δύο κόρες του Lewis μεταφέρθηκαν σε άλλο σχολείο, στο οποίο υπήρχαν σχεδόν μόνο μαύροι μαθητές –όπως και οι ίδιες- εξαιτίας της εφαρμογής του συστήματος των ζωνών. Ο πατέρας λοιπόν προσέφυγε εκ μέρους των δύο κοριτσιών, ισχυριζόμενος ότι το νέο σύστημα παραβιάζει το δικαίωμα των ανηλίκων σε ίση προστασία από το κράτος –σύμφωνα με την 14η Τροποποίηση- και καταλήγει – έστω και αθέλητα- σε φυλετικές διακρίσεις και άνισες ευκαιρίες εκπαίδευσης.Στη δίκη κλήθηκαν ως μάρτυρες μέλη της Επιτροπής που σχεδίασε το σύστημα των feeder zones για να καταθέσουν σχετικά με τα κριτήρια που θα γινόταν η κατανομή.

Το δευτεροβάθμιο δικαστήριο έκρινε ότι το πρωτοβάθμιο δεν είχε εκτιμήσει σωστά τις αποδείξεις που του παρουσιάσθηκαν, ούτε είχε λάβει σοβαρά υπόψη τον κίνδυνο φυλετικών διακρίσεων. «Σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητείται ότι η κοινότητα είχε το δικαίωμα να εκπονήσει σχέδιο αποσυμφόρησης των Λυκείων της περιοχής. Αυτό, ωστόσο, δεν μπορεί να γίνει υποχρεώνοντας τα παιδιά του ενός πληθυσμού να έχουν λιγότερες ευκαιρίες από τα παιδιά του πλειοψηφούντος πληθυσμού, ακόμη και αν η υποχρεωτική κατανομή στα σχολεία έγινε καλοπροαίρετα», αιτιολόγησε το δευτεροβάθμιο δικαστήριο.

Σχόλια