Φρένο από το ΕΣ στο δάνειο του Δ. Αθηναίων

0

Αρνείται να εγκρίνει τη σύναψη δανείου ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ από τον Δήμο Αθηναίων, λόγω έλλειψης διαφάνειας, μη νομίμων διαδικασιών, καταχρηστικών όρων και ανάληψης βαρών χωρίς λόγο το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η σύμβαση ψηφίστηκε τον Ιούνιο και είναι ένα μόνο από τα δάνεια που συνήψε η δημοτική αρχή τους τελευταίους μήνες προκειμένου «να συνεχίσουν να πληρώνονται οι μισθοί των εργαζομένων και οι υποχρεώσεις». Η συγκεκριμένη δανειακή σύμβαση υπεγράφη με την Τράπεζα Πειραιώς, με πενταετή διάρκεια και ενδεικτικό επιτόκιο 7,8%. Το έβδομο κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε στις 6 και 11 Οκτωβρίου και απεφάνθη ότι «κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης» διότι υπάρχουν «ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες».
Ειδικότερα, σύμφωνα με το Ελεγκτικό Συνέδριο:
– «Η πρόσκληση για την υποβολή προσφορών απευθύνθηκε περιοριστικά σε πιστωτικά ιδρύματα που δραστηριοποιούνται στα όρια του Δήμου Αθηναίων, στα οποία μάλιστα δεν συμπεριλαμβάνεται το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων». Τη μη πρόσκληση του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων είχε επισημάνει δημοσίως και ο σύμβουλος Π. Μπέης, λέγοντας ότι αυτό δίνει σημαντικά χαμηλότερο επιτόκιο, 5,9%!
– Ο δήμος απευθύνθηκε και σε ιρλανδικό πιστωτικό ίδρυμα (DEPFA) «όταν είναι γνωστό ότι το χρηματοπιστωτικό σύστημα αυτής της χώρας ταλανίζεται από την κρίση».
– «Δεν τηρήθηκαν οι θεμελιώδεις αρχές του κοινοτικού-εθνικού δικαίου, ιδίως δε η αρχή της διαφάνειας. Ως εκ τούτου, η διαδικασία δεν είναι νόμιμη».
– Είναι καταχρηστικός ο όρος και «δημιουργεί πρόσθετη επιβάρυνση για το δήμο» ο υπολογισμός των τόκων με βάση έτος 360 ημερών αντί των 365.
– Υπολογίζεται η εισφορά του νόμου 128/75, αν και «οι δήμοι απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής αυτής της εισφοράς».
– Ο δανειοδότης λαμβάνει το δικαίωμα να μεταβάλλει μονομερώς το ύψος του περιθωρίου (σπρεντ) ανάλογα με την πιστοληπτική ικανότητα του οφειλέτη «χωρίς όμως να προσδιορίζεται η κλίμακα βαθμολόγησης και η αντιστοίχηση κάθε βαθμού προς συγκεκριμένο ύψος περιθωρίου».
– Προβλέπεται «μετακύλιση φόρων και τελών σε βάρος του δήμου», η οποία «δύναται να οδηγήσει σε ανεπίτρεπτη μεταβολή των εκ του νόμου φορολογικά υπόχρεων».
– Προβλέπεται εφάπαξ επιβάρυνση 60.000 ευρώ (0,3%) που «έχει τεθεί καταχρηστικά», δεδομένου ότι «προκαλείται σύγχυση για το τι καλύπτει ο τόκος και τι η προμήθεια».
– Η «ρήτρα έκπτωσης», δηλαδή η δυνατότητα της τράπεζας «να καταγγείλει τη σύμβαση και να επιδιώξει την είσπραξη του συνόλου της οφειλής στην περίπτωση καθυστέρησης πληρωμής οποιασδήποτε δόσης ή μέρους αυτής», αντίκειται στις διατάξεις του νόμου 2251/1994.
– Προβλέπεται ως όρος καταγγελίας της σύμβασης η αδυναμία του δήμου να εξοφλεί τις οφειλές του προς τους εργαζομένους ενώ, σύμφωνα με το Ελεγκτικό Συνέδριο, παραβιάσεις «των υποχρεώσεων του δήμου αντιμετωπίζονται νομοθετικά και δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο συμβατικής διαπραγμάτευσης».

Σχόλια