Αυτήν την εβδομάδα η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) απέστειλε αιτήματα παροχής πληροφοριών σε μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, εισαγωγή και εμπορία υγειονομικού υλικού και συγκεκριμένα σε χειρουργικές μάσκες και γάντια μιας χρήσης, καθώς και άλλων προϊόντων όπως αντισηπτικά μαντηλάκια και αντισηπτικά διαλύματα.
Η ενέργεια αυτή κρίθηκε απαραίτητη ως αποτέλεσμα των πολυάριθμων παραπόνων καταναλωτών και δημοσιευμάτων αφενός μεν αναφορικά με σημαντικές ανατιμήσεις στα εν λόγω προϊόντα στα διάφορα σημεία λιανικής πώλησης αφετέρου δε σχετικά με τις ελλείψεις των εν λόγω προϊόντων, οι οποίες ενδέχεται να οφείλονται σε πρακτικές επιχειρήσεων στην αλυσίδα διανομής που δύνανται να εμπίπτουν στις διατάξεις του ν. 3959/2011. Υπάρχει επίσης ανάγκη συλλογής στοιχείων και κατάρτισης βάσεως δεδομένων για τον καλύτερο σχεδιασμό μέτρων που πιθανώς χρειάζεται να ληφθούν στο μέλλον για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις τυχόν προβλημάτων στον ανταγωνισμό σε περίπτωση που οι έλεγχοι και τα μέτρα που έχουν ληφθεί από άλλους δημόσιους φορείς δεν φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Η Επιτροπή επαναλαμβάνει, όπως έχει ήδη κάνει με προηγούμενες πρόσφατες ανακοινώσεις της, ότι στην παρούσα συγκυρία που η χώρα δοκιμάζεται από την πανδημία του κορονοϊού, η ΕΑ θα συνεχίσει να επεμβαίνει, όπου και εάν κρίνεται απαραίτητο, ως αρμόδια για τη διαπίστωση τυχόν παραβάσεων των διατάξεων του ν.3959/2011 και των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης Λειτουργίας Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) και θα τιμωρεί αυστηρά οποιεσδήποτε παραβάσεις, σε αγαστή, άμεση και συνεχή συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, αλλά και με άλλες δημόσιες αρχές. Εν προκειμένω, η Επιτροπή αποφάσισε να ερευνηθεί εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις εκκίνησης αυτεπάγγελτης έρευνας και την επιβολή μέτρων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της αναφορικά με αυξήσεις στις τιμές λιανικής υγειονομικού υλικού.
Η ενέργεια αυτή με την αποστολή χιλιάδων ερωτηματολογίων μέσω ηλεκτρονικού προγράμματος και εν συνεχεία γρήγορη ανάλυση των δεδομένων που συλλέχτηκαν μέσω εργαλείων data analytics, ώστε να αποφασισθούν περαιτέρω ενέργειες αποτελεί μία καινοτομία στον τρόπο με τον οποίο η Επιτροπή εκπονούσε τις έρευνες της μέχρι σήμερα και δύναται να γενικευτεί σε όσους άλλους κλάδους και άλλες αγορές προϊόντων θεωρήσει ότι υπάρχουν ενδείξεις προβλημάτων στον ανταγωνισμό στο εγγύς μέλλον.
Οι επιχειρήσεις θα πρέπει εντός 10 ημερών να απαντήσουν στα ερωτήματα της ΕΑ, συμπληρώνοντας μία ειδική ηλεκτρονική φόρμα ερωτηματολογίου, σύμφωνα με τις οδηγίες του σχετικού βίντεο https://youtu.be/1FVladH4krk