Βρετανία:Σε ισχύ από το 2012 η ευρωπαϊκή Οδηγία για τα δικαιώματα από τη μεταπώληση έργων τέχνης

0

Σύμφωνα με την Οδηγία “Artist Resale Rights” (ARR), για κάθε πώληση έργου τέχνης αξίας πάνω από 1000 ευρώ, ο οίκος δημοπρασιών ή ο έμπορος τέχνης θα καταβάλει το 4 τοις εκατό της τιμής πώλησης στον κληρονόμο ή το ίδρυμα του καλλιτέχνη, εφόσον δεν έχουν περάσει 70 χρόνια από το θάνατό του. Δεδομένου ότι στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν σημαντικότατοι ζωγράφοι, όπως οι Πικάσο, Ματίς, Μπέικον και Λόρι, οι έμποροι τέχνης του Λονδίνου έχουν θορυβηθεί, καθώς φοβούνται ότι η βρετανική αγορά τέχνης θα βρεθεί σε μειονεκτική θέση συγκριτικά με εκείνη στη Νέα Υόρκη, το Χονγκ Κονγκ ή τη Γενεύη, όπου δεν ισχύει τέτοιου είδους ρύθμιση.Νομοθετικές διατάξεις υπέρ των κληρονόμων των καλλιτεχνών (“droit de suite”) εισήχθησαν πρώτη φορά στη Γαλλία μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ πλέον είναι αρκετά συνηθισμένες στις περισσότερες ευρωπαϊκές έννομες τάξεις.

Η ευρωπαϊκή Οδηγία προέκυψε ως ανάγκη εναρμόνισης της αντιμετώπισης του ζητήματος από τα κράτη-μέλη της Ένωσης. Καθώς, όμως, η Βρετανία έχει τη μεγαλύτερη αγορά σύγχρονης τέχνης στην Ευρώπη είναι εύλογη η αντίδραση των Λονδρέζων εμπόρων, οι οποίοι ζημιώνονται δυσανάλογα.«Το επιχείρημά μας είναι παρόμοιο με το επιχείρημα κατά της ευρωπαϊκής φορολόγησης των οικονομικών συναλλαγών. Αν τέτοια ρύθμιση υπήρχε σε όλες τις αγορές τέχνης παγκοσμίως, δεν θα είχαμε κανένα πρόβλημα. Αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει», σχολίασε χαρακτηριστικά ο Άντονι Μπράουν, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βρετανών Εμπόρων Τέχνης (British Art Market Federation), η οποία εκπροσωπεί περίπου 10.000 επιχειρήσεις εμπορίου τέχνης στο Ηνωμένο Βασίλειο.Ο πρώην Πρωθυπουργός της χώρας Τόνι Μπλερ είχε πιέσει αρκετά το 2006, πετυχαίνοντας απόκλιση από την Οδηγία υπέρ της χώρας του, ώστε η Βρετανία να οφείλει ποσά από τις μεταπωλήσεις έργων μόνο σε εν ζωή καλλιτέχνες και όχι σε κληρονόμους των θανόντων. «Ο τωρινός κυβερνητικός συνασπισμός απλώς δεν πίεσε αρκετά για να το αποφύγουμε αυτό», δήλωσε ο Άντονι Μπράουν.

Υπέρμαχοι της ευρωπαϊκής Οδηγίας επιχειρηματολογούν ότι το ποσό που θα οφείλουν οι έμποροι τέχνης στους κληρονόμους είναι ελάχιστο σε σχέση με το συνολικό κέρδος από τη μεταπώληση του πίνακα, ενώ προβλέπεται και ανώτατο όριο σε αυτό. «Στα έξι χρόνια που εφαρμόζεται το τμήμα της Οδηγίας για τα δικαιώματα των εν ζωή καλλιτεχνών σε περίπτωση μεταπώλησης, δεν υπήρξαν περιστατικά που προτιμήθηκαν ξένοι έμποροι έναντι των Βρετανών για να αποφευχθεί η καταβολή αυτού του ποσού», τόνισε η Tania Spriggens από την Αρχή DACS (Design and Art Copyright Society), που είναι επιφορτισμένη με την παρακολούθηση της καταβολής αποζημιώσεων από δικαιώματα εκμετάλλευσης για έργα τέχνης που καλύπτονται από το copyright.

Σχόλια