ΔΕΕ: Πρόστιμα στις ξένες αεροπορικές που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα

0

Σύμφωνα με απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο εξής  όλες οι αεροπορικές εταιρείες – ευρωπαϊκές και μη – που έχουν πτήσεις από ή προς αεροδρόμιο κράτους της Ένωσης υποχρεούνται να καταβάλλουν αποζημίωση για τις εκπομπές ρυπαρών αερίων στην ατμόσφαιρα. Η ρύθμιση χρέωσης των αεροπορικών εταιρειών εντάσσεται σε Οδηγία της Ε.Ε. “Emissions Trading Scheme”, που θα τεθεί σε εφαρμογή από 1η Ιανουαρίου 2012. «Η Οδηγία, κατά το μέρος που αφορά τις δραστηριότητες των αεροπορικών εταιρειών και τις εκπομπές ρυπαντών, είναι καθόλα νόμιμη. Ούτε παραβιάζονται οι αρχές του διεθνούς εθιμικού δικαίου, ούτε η συμφωνία για την ελεύθερη αεροπλοϊα», ανέφερε η απόφαση.

Την συμφωνία της Οδηγίας με τις διεθνείς συμβάσεις και την αρχή κυριαρχίας των κρατών είχε αναγνωρίσει άλλωστε και η προδικαστική απόφαση που εξέδωσε τον Οκτώβρη ο γενικός εισαγγελέας του ίδιου δικαστηρίου.Την Οδηγία είχαν αμφισβητήσει ενώπιον αγγλικού δικαστηρίου οι American Airlines, United Continental και Air Transport Association of America. Το λονδρέζικο δικαστήριο παρέπεμψε την υπόθεση στο ΔΕΕ, προκειμένου να ελεγχθεί η νομιμότητα της σχετικής Οδηγίας. Το δικαστήριο έκρινε ότι η ρύθμιση της Οδηγίας εκπληρώνει την δέσμευση της Ε.Ε. για λήψη μέτρων βάσει του Πρωτοκόλλου του Κυότο.«Το να επιβάλλουμε μια μορφή προστίμου στις αεροπορικές εταιρείες είναι αρκετά μετριοπαθής πρόταση, δεδομένου ότι ήδη γίνεται για τις βιομηχανίες και τις επιχειρήσεις ενέργειας. Δεν μπορώ να φανταστώ για ποιο λόγο η Ε.Ε. έπρεπε να κάνει πίσω, επειδή η Οδηγία δεν συμφέρει την Κίνα ή τις ΗΠΑ. Η Ένωση είναι η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο και εκπροσωπεί τα συμφέροντα 500 εκατομμυρίων ανθρώπων», σχολίασε χαρακτηριστικά ο Γερμανός Χριστιανοδημοκράτης Peter Liese, που πρωτοστάτησε στις διαδικασίες ψήφισης της Οδηγίας.

Η Χίλαρι Κλίντον είχε στείλει επιστολή προς τις ευρωπαϊκές αρχές μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, ζητώντας τους να ξανασκεφτούν τις πιθανές επιπτώσεις του μέτρου για τις διεθνείς αερομεταφορές και να συμμορφωθούν με το γενικό αίτημα. «Αν η Ε.Ε. δεν δείξει προθυμία να το κάνει αυτό, θα αναγκαστούμε να δράσουμε εμείς αναλόγως», ανέφερε η επιστολή.Η Οδηγία θα εφαρμοστεί, ίσως όμως με ελαστικό τρόπο. Δηλαδή, οι αεροπορικές θα υποχρεώνονται τελικά να πληρώσουν μόλις για το 15 τοις εκατό των ρυπαρών ουσιών που απελευθερώνουν στην ατμόσφαιρα, ενώ το υπόλοιπο 85 τοις εκατό θα καλύπτεται αλλιώς. Επίσης, θα προβλεφθούν αναλογικά μέτρα, ώστε να εξαιρούνται όσες πτήσεις προέρχονται από χώρες που εφαρμόζουν ήδη παρόμοιες ρυθμίσεις. Το κόστος αναμένεται να μετακυλιστεί στο καταναλωτικό κοινό, με τις αυξήσεις των εισιτηρίων να κυμαίνονται από 2 έως 12 ευρώ.

Σχόλια