Παράνομος ο 47χρονος «νόμος Volkswagen»

0

Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων έκρινε παράνομο γερμανικό νόμο ηλικίας 47 ετών, ο οποίος προστάτευε την αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen από το ενδεχόμενο των επιθετικών εξαγορών, κυρίως από ξένα κεφάλια. Το δικαστήριο απεφάνθη πως ο νόμος παραβιάζει βασικές αρχές της ενιαίας αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Ο επονομαζόμενος νόμος Volkswagen περιορίζει την ελεύθερη κυκλοφορία κεφαλαίων», ανέφερε η απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Ο νόμος, ο οποίος ψηφίστηκε το 1960 από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, δεν επιτρέπει σε μέτοχο της Volkswagen να έχει πάνω από το 20% των δικαιωμάτων ψήφου στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, ανεξαρτήτως του ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου της που ελέγχει. Παράλληλα, απαιτείται πλειοψηφία του 80% για τη λήψη «σημαντικών αποφάσεων».
Το ΔΕΚ απέρριψε επίσης το δικαίωμα της γερμανικής ομοσπονδιακής κυβέρνησης και του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας να ορίζει η κάθε μία δύο μέλη στο διοικητικό συμβούλιο της αυτοκινητοβιομηχανίας, στο βαθμό που συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.
Η γερμανική πολιτική ηγεσία και τα συνδικάτα πιστεύουν ότι ο νόμος είναι απαραίτητος για την προστασία των θέσεων εργασίας σε τοπικό επίπεδο.
Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσέφυγε το 2005 στο ΔΕΚ με την αιτιολογία ότι ο νόμος βάζει εμπόδια στην ελευθερία της επιχειρηματικής δραστηριότητας εντός της ΕΕ. Επίσης, η Κομισιόν εκτιμά ότι οι «χρυσές μετοχές», οι οποίες επιτρέπουν στις εθνικές κυβερνήσεις να παρέχουν προστασία σε εταιρείες δεν έχουν θέση στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά. Αντίστοιχοι νόμοι υπάρχουν και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου δημιουργεί προβλήματα στις κυβερνήσεις που προχωρούν σε αποκρατικοποιήσεις σε στρατηγικούς κλάδους της οικονομίας, καθώς δεν μπορούν να διαθέτουν «όπλα» με τα οποία θα διατηρούν τον έλεγχο «σημαντικών αποφάσεων» και παράλληλα θα αντλούν έσοδα από την πωλήσεις μεριδίων αυτών των επιχειρήσεων. Η Porsche, η πλέον κερδοφόρα παγκοσμίως αυτοκινητοβιομηχανία, έχει καταφέρει, σε διάστημα δύο χρόνων, να ελέγχει το 31% του μετοχικού κεφαλαίου της Volkswagen.

Σχόλια