Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ολοκλήρωσε την έρευνά της κατά των επιδοτήσεων επιβάλλοντας οριστικούς αντισταθμιστικούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή (BEV) από την Κίνα για περίοδο πέντε ετών. Όπως γνωστοποιήθηκε νωρίτερα, κατά την έρευνα διαπιστώθηκε ότι η αξιακή αλυσίδα των BEV λαμβάνει αθέμιτες επιδοτήσεις στην Κίνα, γεγονός που απειλεί με οικονομική ζημία τους παραγωγούς τέτοιων οχημάτων στην ΕΕ. Ως αποτέλεσμα, οι δασμοί θα αρχίσουν να ισχύουν την επομένη της δημοσίευσης του σχετικού κανονισμού στην Επίσημη Εφημερίδα.
Παράλληλα, η ΕΕ και η Κίνα εξακολουθούν να εργάζονται για την εξεύρεση εναλλακτικών λύσεων, συμβατών με τον ΠΟΕ, με σκοπό την αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων που εντοπίστηκαν από την έρευνα. Η Επιτροπή παραμένει επίσης ανοικτή στη διαπραγμάτευση αναλήψεων υποχρεώσεων ως προς τις τιμές με επιμέρους εξαγωγείς, όπως επιτρέπεται βάσει των κανόνων της ΕΕ και του ΠΟΕ.
Επιβολή αντισταθμιστικών δασμών για πέντε χρόνια
Από την έναρξη ισχύος των μέτρων, οι Κινέζοι παραγωγοί-εξαγωγείς του δείγματος θα υπόκεινται στους ακόλουθους αντισταθμιστικούς δασμούς:
- BYD: 17,0 %
- Geely: 18,8 %
- SAIC: 35,3 %
Άλλες συνεργαζόμενες εταιρείες θα υπόκεινται σε δασμό 20,7 %. Μετά από τεκμηριωμένη αίτηση για ατομική εξέταση, στην Tesla επιβάλλεται δασμός 7,8 %. Όλες οι άλλες μη συνεργαζόμενες εταιρείες θα πληρώνουν δασμό 35,3 %.
Οι οριστικοί δασμοί θα εισπραχθούν από την έναρξη ισχύος. Οι προσωρινοί δασμοί που επιβλήθηκαν στις εισαγωγές BEV από την Κίνα στις 4 Ιουλίου 2024 δεν θα εισπραχθούν.
Διασφάλιση της αποτελεσματικότητας και της αμεροληψίας των μέτρων
Στο μέλλον, η Επιτροπή θα παρακολουθεί την αποτελεσματικότητα των ισχυόντων μέτρων, μεταξύ άλλων για να διασφαλίσει ότι δεν καταστρατηγούνται.
Κάθε παραγωγός-εξαγωγέας που συνεργάστηκε και υπόκειται στον μέσο δασμό του δείγματος ή κάθε νέος εξαγωγέας δικαιούται να ζητήσει επανεξέταση με ταχεία διαδικασία για τον καθορισμό ατομικού δασμολογικού συντελεστή.
Τα μέτρα θα εκπνεύσουν κατά τη λήξη της 5ετούς περιόδου, εκτός εάν κινηθεί επανεξέταση ενόψει της λήξης ισχύος των μέτρων πριν από την εν λόγω ημερομηνία.
Οι εισαγωγείς μπορούν να ζητήσουν επιστροφή εάν θεωρούν ότι ο παραγωγός-εξαγωγέας τους δεν επιδοτείται ή εάν το περιθώριο επιδότησής του είναι χαμηλότερο από τους δασμούς που καταβάλλουν οι εισαγωγείς. Το αίτημα αυτό θα πρέπει να είναι δεόντως τεκμηριωμένο και να υποστηρίζεται από τα αντίστοιχα αποδεικτικά στοιχεία.
Ιστορικό
Η έρευνα ανακοινώθηκε από την κ. Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στις 13 Σεπτεμβρίου 2023, κατά την ομιλία της για την κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η απόφαση αυτή βασίστηκε στα ολοένα και περισσότερα αποδεικτικά στοιχεία σχετικά με την πρόσφατη και ταχεία αύξηση των εξαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα προς την ΕΕ σε χαμηλές τιμές. Η Επιτροπή ακολουθεί αυστηρές νομικές διαδικασίες σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ και του ΠΟΕ, επιτρέποντας σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων της κινεζικής κυβέρνησης και των εταιρειών/εξαγωγέων, να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους, τα αποδεικτικά στοιχεία και τα επιχειρήματά τους.