Το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα κανονισμό για το κλείσιμο της ευρωπαϊκής πλατφόρμας ηλεκτρονικής επίλυσης διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ) και την κατάργηση των σχετικών υποχρεώσεων για τις διοικήσεις και τις διαδικτυακές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής, το Συμβούλιο θεωρεί ότι το επίπεδο επιδόσεων της υφιστάμενης πλατφόρμας ΗΕΔ δεν δικαιολογεί το δημόσιο και ιδιωτικό κόστος που απαιτείται για τη διατήρησή της.
Επόμενα βήματα
Μετά τον καθορισμό της θέσης του Συμβουλίου σε πρώτη ανάγνωση, το κείμενο πρέπει να ψηφιστεί εκ νέου κατά τη δεύτερη ανάγνωση στην ολομέλεια του Κοινοβουλίου. Εάν περάσει χωρίς τροποποιήσεις, η νομοθετική πράξη θα εκδοθεί.
Αφού λάβει την υπογραφή των Προέδρων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, ο κανονισμός θα δημοσιευτεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα αρχίσει να ισχύει την εικοστή ημέρα από τη δημοσίευσή του.
Γενικές πληροφορίες
Σε οποιαδήποτε εμπορική σχέση, έμποροι και καταναλωτές ενδέχεται να πρέπει να επιλύσουν μεταξύ τους διαφορές (για παράδειγμα, εάν ένα προϊόν δεν παραδίδεται εγκαίρως ή σε καλή κατάσταση, ή εάν ο καταναλωτής δεν έχει καταβάλει το πλήρες τίμημα της αγοράς). Με την ανάπτυξη των διαδικτυακών αγορών, ο αριθμός των διαφορών έχει αυξηθεί σημαντικά. Η επίλυση μιας διαφοράς στο δικαστήριο μπορεί να είναι χρονοβόρα και συνεπάγεται παρέμβαση δικηγόρων και δικαστικά έξοδα. Υπάρχουν, ωστόσο, εναλλακτικοί τρόποι επίλυσης προβλημάτων χωρίς προσφυγή στο δικαστήριο.
Η πλέον πρόσφατη ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη ρύθμιση της εξωδικαστικής έννομης προστασίας των καταναλωτών εκδόθηκε το 2013 και έκτοτε δεν έχει τροποποιηθεί. Η δέσμη νομοθετικών μέτρων περιλάμβανε δύο πράξεις: την οδηγία για την εναλλακτική επίλυση διαφορών (ΕΕΔ) και τον κανονισμό για την ηλεκτρονική επίλυση διαφορών (ΗΕΔ), δυνάμει του οποίου δημιουργήθηκε μια διαδικτυακή πλατφόρμα που θα βοηθούσε καταναλωτές και εμπόρους να επιλύουν τις διαφορές τους.
Η πλατφόρμα ΗΕΔ λειτουργεί από το 2016 και προσφέρει διάφορες λύσεις, όπως άμεσες διαπραγματεύσεις μεταξύ εμπόρων και καταναλωτών ή τη χρήση φορέα επίλυσης διαφορών για τον χειρισμό υποθέσεων. Ωστόσο, παρά τον μεγάλο αριθμό επισκέψεων, κατά μέσο όρο μόνο 200 υποθέσεις ετησίως σε ολόκληρη την ΕΕ μπορούν να εξεταστούν από φορέα ΕΕΔ μέσω της πλατφόρμας ΗΕΔ.
Στις 17 Οκτωβρίου 2023, η Επιτροπή πρότεινε νέα δέσμη μέτρων για τον εκσυγχρονισμό και την απλούστευση των κανόνων που διέπουν την εξωδικαστική επίλυση διαφορών και την προσαρμογή τους στις ψηφιακές αγορές. Η δέσμη αυτή περιλαμβάνει μια οδηγία για την τροποποίηση της οδηγίας ΕΕΔ, και έναν κανονισμό, ο οποίος εγκρίθηκε σήμερα από το Συμβούλιο, για την κατάργηση του κανονισμού με τον οποίο θεσπίστηκε η πλατφόρμα ΗΕΔ.
Στις 25 Σεπτεμβρίου 2024, το Συμβούλιο καθόρισε τη διαπραγματευτική του θέση σχετικά με την οδηγία ΕΕΔ, με την οποία προτείνει, μεταξύ άλλων, την αντικατάσταση της πλατφόρμας ΗΕΔ από ένα νέο ψηφιακό εργαλείο, το οποίο θα πρέπει να αναπτυχθεί τρεις μήνες από την έναρξη ισχύος της αναθεωρημένης οδηγίας ΕΕΔ, το αργότερο. Στη διαπραγματευτική εντολή, το Συμβούλιο ζητεί επίσης από την Επιτροπή να προωθήσει το εργαλείο και να προνοήσει για την τεχνική του συντήρηση. Την ίδια ημέρα, το Συμβούλιο κατέληξε σε πολιτική συμφωνία σχετικά με τον κανονισμό για την κατάργηση της πλατφόρμας ΗΕΔ, ο οποίος εγκρίθηκε επίσημα σήμερα.