Α. Δημητρόπουλος: Η σύγκλιση της Βουλής ενισχύει το υπέρ της παραγραφής επιχείρημα

0

Το άρθρο 86 του Συντάγματος, που αφορά την ποινική ευθύνη Υπουργών και μελών της κυβέρνησης, ορίζει ότι η δίωξη για αξιόποινες πράξεις μελών της προηγούμενης κυβέρνησης μπορεί να ασκηθεί από τη Βουλή μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος (άρθρο 86 παρ. 3 Σ). Συνεπώς, για την εξέταση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών του πρώην Πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου και του πρώην Υπουργού Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου για τη διόγκωση του ελλείμματος το 2009, είναι κρίσιμο το αν θα λήξει ή όχι η προθεσμία της διερεύνησής τους.

Για το συγκεκριμένο θέμα, ο Συνταγματολόγος κ. Α. Δημητρόπουλος μας δήλωσε:

«Κατά κυριολεξία στο άρθρο 86 παρ. 3 εδ.β’ του Συντάγματος προβλέπεται αποσβεστική προθεσμία, όχι παραγραφή. Η προθεσμία αυτή λήγει στο τέλος της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος. Το ζήτημα τίθεται εν όψει της σύγκλησης της Βουλής, η οποία εν πάσει περιπτώσει θα είναι εικονική, όχι ουσιαστική, υπό την έννοια ότι δεν θα παράξει έργο. Η Βουλή συγκαλείται με το ίδιο διάταγμα που διαλύεται η προηγούμενη, το εκλογικό διάταγμα συγκεκριμένα περιέχει τρία στοιχεία: α) κήρυξη λήξης της προηγούμενης βουλευτικής περιόδου, β) προκήρυξη εκλογών εντός 30 ημερών από την λήξη της προηγούμενης βουλευτικής περιόδου, γ) σύγκληση νέας Βουλής εντός 30 ημερών από την διενέργεια των εκλογών.

Τίθεται εδώ ένα ερώτημα, αν είναι δυνατή η διάλυση της Βουλής πριν από την σύγκληση και συγκρότησή της σε σώμα. Παλαιότερα η θεωρία δεχόταν –ορθά κατά την γνώμη μου- ότι κάτι τέτοιο δεν ήταν δυνατό. Το ισχύον Σύνταγμα όμως διαφέρει, διότι προβλέπει συγκεκριμένους λόγους διάλυσης της Βουλής. Στο άρθρο 37 αποτυπώνεται ένας ειδικός, υποχρεωτικός λόγος διάλυσης της Βουλής μετά την διαπίστωση της αδυναμίας σχηματισμού κυβέρνησης. Κατά τη γνώμη μου υπάρχει δυνατότητα να διαλυθεί η Βουλή ακόμη και πριν την σύγκλησή της μόνον στην περίπτωση του άρθρου 37, όπου λόγος διάλυσης είναι η αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης. Τότε είναι δυνατή η διάλυση χωρίς τη σύγκληση σε σώμα, και αυτό στην πράξη βολεύει και στην περίπτωση της αποσβεστικής προθεσμίας.

Από την άλλη, αν η Βουλή συγκληθεί, ακόμη και εντελώς τυπικά, ξεκινάει νέα βουλευτική περίοδος, άρα δίνουμε τροφή στο επιχείρημα υπέρ της παραγραφής. Ως βουλευτική περίοδος ορίζεται το κοινοβουλευτικό διάστημα μεταξύ δύο εκλογών. Αυτά είναι νομικισμοί, αλλά πρόκειται για ισχυρό επιχείρημα και το Σύνταγμα πρέπει να εφαρμόζεται ειλικρινώς».

 

Σχόλια