Ο Συνήγορος του Πολίτη έλαβε αναφορές από γονείς και κηδεµόνες µαθητών, αλλά και περιφερειακά σκακιστικά σωµατεία και συλλόγους, σχετικά µε τη διαδικασία και τον τρόπο διεξαγωγής περιφερειακών σκακιστικών αθλητικών εκδηλώσεων και τα ετήσια πανελλήνια σκακιστικά πρωταθλήµατα µαθητών και µαθητριών. Από την επικοινωνία του Συνηγόρου µε τα εµπλεκόµενα Υπουργεία Παιδείας (∆ιεύθυνση Φυσικής Αγωγής) και Πολιτισµού (γενική γραµµατεία Αθλητισµού), και την Ελληνική Σκακιστική Οµοσπονδία προέκυψε ότι:
α) σύµφωνα µε την υπουργική απόφαση (ΥΑ) του υπουργείου Παιδείας «Αθλητικές δραστηριότητες σχολείων Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης», το σκάκι δεν εντάσσεται στα Ολυµπιακά Αθλήµατα προκείµενου να διεξάγεται Πανελλήνιο Πρωτάθληµα, αλλά µπορεί να ενταχθεί σε αγώνες που υλοποιούνται σε επίπεδο ∆ιευθύνσεων Εκπαίδευσης. Για κάθε διοργάνωση που δεν προβλέπεται από την ΥΑ, αρµόδια να αποφασίζει είναι η ∆ιεύθυνση Φυσικής Αγωγής µε εισήγηση από την κεντρική οργανωτική επιτροπή σχολικών αθλητικών δραστηριοτήτων
β) το υπουργείο Παιδείας δεν έχει καµία οργανωτική ή άλλη σχέση µε τα «Πανελλήνια πρωταθλήµατα µαθητών – µαθητριών (ατοµικό και οµαδικό)» που διεξάγονται υπό την αιγίδα της Ελληνικής Σκακιστικής Οµοσπονδίας (ΕΣΟ), την οποία εποπτεύει η γενική γραµµατεία Αθλητισµού. Τα πρωταθλήµατα αυτά διοργανώνονται ετησίως σε δύο φάσεις, και διακρίνονται στα Περιφερειακά, την ευθύνη διοργάνωσης των οποίων έχουν οι αναγνωρισµένες ενώσεις και τοπικές επιτροπές της ΕΣΟ, και στην τελική φάση τριήµερης αθλητικής συνάντησης µε συµµετοχές από όλη την Ελλάδα, συνήθως σε διαφορετική κάθε χρόνο γεωγραφική περιοχή. Το πανελλήνιο τριήµερο αθλητικών εκδηλώσεων έχει υψηλό οργανωτικό κόστος, που καλύπτεται από ιδιώτες συνδιοργανωτές, µε βάση συγκεκριµένα οικονοµικά κριτήρια και προϋποθέσεις που αποδέχονται οι συµµετέχοντες βάσει σχετικής προκήρυξης, που προβλέπει υποχρεωτική διαµονή των συµµετεχόντων στον χώρο διεξαγωγής. Η συµµετοχή στους εν λόγω αγώνες της τελικής φάσης είναι προαιρετική, έχει κατά µείζονα λόγο φεστιβαλικό χαρακτήρα, αλλά και εµπίπτει στο πεδίο της έννοιας του αθλητικού τουρισµού, ενώ η συµµετοχή αυτή δεν συνδέεται (µε βάση το ισχύον πλαίσιο) µε κανένα προνόµιο και κανένα ωφέληµα για τους συµµετέχοντες.
Από τη διερεύνηση του ζητήµατος, διαπιστώνεται ότι στο σύνολο τους συγχέονται οι ρόλοι και οι αρµοδιότητες των εµπλεκοµένων-συναρµόδιων φορέων και οργανώσεων, και οι διακριτές λειτουργίες τοπικών και πανελλήνιων σκακιστικών αγώνων, ενώ δίνεται έµφαση στον ανταγωνιστικό χαρακτήρα του αθλήµατος. Για τον λόγο αυτό ο Συνήγορος επεσήµανε προς τα συναρµόδια υπουργεία ότι υφίσταται ανάγκη διευκρίνισης του νοµοθετικού-κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας του αθλήµατος, και απαιτείται καλύτερος λειτουργικός συντονισµός ως προς τις αγωνιστικές δραστηριότητες και τον εποπτικό έλεγχο συλλόγων και ενώσεων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, σε συνεργασία µε την ΕΣΟ.
Τέλος, ο Συνήγορος ενεργώντας στο πλαίσιο της αποστολής του για την προάσπιση και προαγωγή των δικαιωµάτων του παιδιού, εκδήλωσε τη διαθεσιµότητά του να συνεργαστεί περαιτέρω µε τα συναρµόδια υπουργεία και την ΕΣΟ, µε στόχο τη λήψη των κατάλληλων θεσµικών µέτρων που θα διασφαλίζουν µε τον καλύτερο τρόπο τα δικαιώµατα των ανηλίκων µαθητών – σκακιστών. Ο γενικός γραµµατέας Αθλητισµού ενηµέρωσε την Ανεξάρτητη Αρχή για την πρόθεσή του να προχωρήσει, σύµφωνα µε τις προτάσεις του Συνηγόρου, στην ανάπτυξη συνεργασιών µε τις εµπλεκόµενες υπηρεσίες και τους φορείς, προκειµένου να υπάρξει η βέλτιστη αντιµετώπιση του ζητήµατος και η διασφάλιση των καλών συνθηκών συµµετοχής των µαθητών.