Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και την παρακολούθηση και αξιολόγηση της φαρμακευτικής δαπάνης».
Με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου εισάγονται διατάξεις σχετικά με την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, μέσω της αξιοποίησης της κλινικής εμπειρίας των ιατρών του, την παρακολούθηση και αξιολόγηση της φαρμακευτικής δαπάνης, ενώ ρυθμίζονται και λοιπά θέματα του Υπουργείου Υγείας.
Ειδικότερα, τα βασικότερα θέματα τα οποία ρυθμίζονται:
1. Προσδιορίζονται ο σκοπός και το αντικείμενο των διατάξεων του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου. [A1 – A2]
2. α. Ρυθμίζεται το καθεστώς απασχόλησης των ειδικευόμενων οδοντιάτρων. (A3)
3. Ρυθμίζονται ζητήματα συγκρότησης των συμβουλίων κρίσης και επιλογής οδοντιάτρων και ιατρών του Ε.Σ.Υ. [A4]
4. Καθορίζονται, οι όροι και οι προϋποθέσεις συνέχισης της εκπαίδευσης εξειδικευόμενων ιατρών και οδοντιάτρων στις αναφερόμενες περιπτώσεις διορισμού και χορήγησης αδειών, προκειμένου να συμπληρωθεί ο προβλεπόμενος για την εξειδίκευση χρόνος εκπαίδευσής τους. [A5]
5. Παρέχεται, έως το οριζόμενο χρονικό διάστημα, η δυνατότητα παράτασης του χρόνου παραμονής στην υπηρεσία των αναφερόμενων ⅰ) ιατρών Ε.Σ.Υ., και ⅱ) νοσοκομειακών φαρμακοποιών του Ε.Σ.Υ.[A6]
6. Συμπεριλαμβάνονται στα εισοδήματα που θεωρούνται ότι προέρχονται από άσκηση ιδιωτικού έργου και φορολογούνται σύμφωνα με την οριζόμενη νομοθεσία, οι αμοιβές του αναφερόμενου προσωπικού κλάδου βιοϊατρικών επιστημών και κλάδου ακτινοφυσικών που αποκτώνται εξαιτίας της συμμετοχής τους στην ολοήμερη λειτουργία και παραμονή στο νοσοκομείο πέραν της ημερήσιας νοσηλείας. [A7]
7. Επανακαθορίζονται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, οι όροι και οι προϋποθέσεις υπηρεσιακών μεταβολών (μεταθέσεις, υπολογισμός υπηρεσίας, αποσπάσεις λόγω συνυπηρέτησης) ειδικευμένων ιατρών και οδοντιάτρων κλάδου Ε.Σ.Υ. οι οποίοι υπηρετούν σε άγονες και προβληματικές περιοχές. [A8]
8. α. Τίθεται σε λειτουργία, από το οριζόμενο χρονικό διάστημα, Εργαστήριο Ανοσολογίας/Ιστοσυμβατότητας των Μεταμοσχεύσεων, στο «Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο»
β. Το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να παρέχει προς το Ω.Κ.Κ., για τα οικονομικά έτη 2025 και 2026, πρόσθετη επιχορήγηση η οποία δεν θα υπερβαίνει το ποσό των δύο εκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ, για την κάλυψη των άμεσων λειτουργικών αναγκών του ανωτέρω Εργαστηρίου. [A9]
9. Τίθενται μεταβατικές διατάξεις σχετικά με τη λειτουργία του Ογκολογικού Νοσοκομείου Παίδων “Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη – ΕΛΠΙΔΑ”(φορέας εκτός Γενικής Κυβέρνησης επιχορηγούμενος από τον κρατικό προϋπολογισμό). Συγκεκριμένα μεταξύ άλλων:
α. Μετατίθεται η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του ανωτέρω νοσηλευτικού ιδρύματος.
β. Δύναται ο Πρόεδρος του Ογκολογικού Νοσοκομείου Παίδων “Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη – ΕΛΠΙΔΑ” να ασκεί παράλληλα και αμισθί καθήκοντα κοινού Διοικητή των Διασυνδεόμενων Νοσοκομείων Γ.Ν. Παίδων Αθηνών «Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ» και Γ.Ν. Παίδων Αθηνών «Π & Α. Κυριακού», μέχρι την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας περί τοποθέτησης κοινού Διοικητή στα νοσοκομεία αυτά. [Α10 – Α13].
10. Παρατείνεται από τη λήξη της έως το οριζόμενο χρονικό διάστημα, η ισχύς των διατάξεων που αφορούν στη(ν):
– νομιμοποίηση δαπανών, για την εξόφληση υποχρεώσεων των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. και των Υγειονομικών Περιφερειών (Υ.Πε),
– νομιμοποίηση δαπανών των Κέντρων Υγείας, για την εξέταση δειγμάτων βιολογικού υλικού ύποπτων κρουσμάτων κορωνοϊού COVID-19,
– εκκαθάριση και πληρωμή δαπανών νοσοκομείων για την εξέταση δειγμάτων βιολογικού υλικού ύποπτων κρουσμάτων κορωνοϊού COVID-19,
– νομιμοποίηση δαπανών που απορρέουν από προμήθειες των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. συμπεριλαμβανομένων των Ψυχιατρικών και των Πανεπιστημιακών Κλινικών, των Νοσοκομείων Αρεταίειο και Αιγινήτειο, του Ω.Κ.Κ. και του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου της Θεσσαλονίκης. [Α14]
11. Επικαιροποιούνται οι διατάξεις αναφορικά με το ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης της διακίνησης φαρμάκων στην εγχώρια αγορά του άρθρου 14 του ν. 5057/2023. [Α15]
12. Προβλέπεται εντός του Υπουργείου Υγείας η σύσταση (μη αμειβόμενης) Επιτροπής, με συμβουλευτικό ρόλο, για την παρακολούθηση της φαρμακευτικής δαπάνης, την ολοκλήρωση των διαγνωστικών/θεραπευτικών πρωτοκόλλων και τη δημιουργία Εθνικών Μητρώων ασθενών. [Α16]
13. Ρυθμίζονται ζητήματα αναφορικά με τη διαδικασία αξιολόγησης φαρμάκων από την Επιτροπή Αξιολόγησης και Αποζημίωσης Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης, τη λειτουργία της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Τιμών Φαρμάκων, την αξιολόγηση φαρμάκων που διακινούνται με έκτακτη εισαγωγή, καθώς και τη λειτουργία της Επιτροπής Ελέγχου του Συστήματος Ηλεκτρονικής Προέγκρισης του Ε.Ο.Π.Υ.Υ..
Ενδεικτικά, προβλέπεται ρητά ότι το καταβαλλόμενο τέλος για την αξιολόγηση ενός φαρμάκου από την Επιτροπή Αξιολόγησης και Αποζημίωσης Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης θα εμφανίζεται στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού και θα εγγράφεται ως πίστωση, κατά περίπτωση, στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας. Προβλέπεται επίσης ότι οι πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Υγείας καλύπτουν τις δαπάνες αποζημίωσης των νομικών συμβούλων της Επιτροπής Αξιολόγησης και Αποζημίωσης Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης, της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Τιμών Φαρμάκων και της Ειδικής Υποεπιτροπής Αξιολόγησης των κατ’ εξαίρεση Χορηγούμενων Φαρμάκων. [άρθρα 17 – Α24].
14. Εισάγονται ρυθμίσεις αναφορικά με την αυτόματη επιστροφή (clawback) επί της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης για τους Κατόχους Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) και τις φαρμακευτικές εταιρείες, που είναι προμηθευτές φαρμακευτικών σκευασμάτων των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. και του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Παπαγεωργίου» και συγκεκριμένα επανακαθορίζονται, για τα αναφερόμενα έτη, τα ποσοστά αυτόματης επιστροφής για τα φαρμακευτικά σκευάσματα, αναλόγως της αξίας τους.
Παρέχεται επίσης νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό με κανονιστική πράξη του μέγιστου ποσοστού αυτόματης επιστροφής κατ’ έτος για συγκεκριμένη κατηγορία φαρμακευτικών σκευασμάτων.