Στις 17 Φεβρουαρίου, η πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες, το εγχειρίδιο κανόνων της ΕΕ για τις ψηφιακές υπηρεσίες, το οποίο έχει ως στόχο να καταστήσει το επιγραμμικό περιβάλλον ασφαλέστερο, δικαιότερο και διαφανέστερο, αρχίζει να εφαρμόζεται σε όλους τους διαδικτυακούς μεσάζοντες στην ΕΕ.
Σύμφωνα με την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες, οι χρήστες της ΕΕ προστατεύονται καλύτερα από παράνομα αγαθά και περιεχόμενο και προστατεύονται τα δικαιώματά τους σε επιγραμμικές πλατφόρμες όπου συνδέονται με άλλους χρήστες, ανταλλάσσουν πληροφορίες ή αγοράζουν προϊόντα.
Νέες αρμοδιότητες για τις πλατφόρμες και τους εξουσιοδοτημένους χρήστες
Όλες οι επιγραμμικές πλατφόρμες με χρήστες στην ΕΕ, με εξαίρεση τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερα από 50 άτομα και έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών κάτω των 10 εκατ. EUR, πρέπει να εφαρμόζουν μέτρα για:
- Καταπολέμηση του παράνομου περιεχομένου, των αγαθών και των υπηρεσιών:
οι επιγραμμικές πλατφόρμες πρέπει να παρέχουν στους χρήστες μέσα επισήμανσης παράνομου περιεχομένου, συμπεριλαμβανομένων αγαθών και υπηρεσιών. Επιπλέον,
οι επιγραμμικές πλατφόρμες θα πρέπει να συνεργάζονται με «αξιόπιστες πηγές επισήμανσης παράνομου περιεχομένου», εξειδικευμένες οντότητες των οποίων οι ειδοποιήσεις θα πρέπει να έχουν προτεραιότητα από τις πλατφόρμες. - Προστασία των ανηλίκων: συμπεριλαμβανομένης της πλήρους απαγόρευσης της στόχευσης ανηλίκων με διαφημίσεις με βάση την κατάρτιση προφίλ ή τα προσωπικά τους δεδομένα.
- Να ενδυναμώσει τους χρήστες με πληροφορίες σχετικά με τις διαφημίσεις που βλέπουν, όπως τους λόγους για τους οποίους εμφανίζονται οι διαφημίσεις σε αυτούς και σχετικά με το ποιος πλήρωσε για τη διαφήμιση.
- Απαγόρευση διαφημίσεων που απευθύνονται σε χρήστες βάσει ευαίσθητων δεδομένων, όπως πολιτικές ή θρησκευτικές πεποιθήσεις, σεξουαλικές προτιμήσεις κ.λπ.
- Παροχή σκεπτικών σε χρήστη που επηρεάζεται από οποιαδήποτε απόφαση ελέγχου περιεχομένου, π.χ. αφαίρεση περιεχομένου, αναστολή λογαριασμού κ.λπ. και αναφορτώστε το σκεπτικό στη βάση δεδομένων διαφάνειας της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες.
- Παροχή στους χρήστες πρόσβασης σε μηχανισμό υποβολής καταγγελιών για την αμφισβήτηση αποφάσεων ελέγχου περιεχομένου.
- Δημοσιεύουν έκθεση σχετικά με τις διαδικασίες ελέγχου περιεχομένου τους τουλάχιστον μία φορά ετησίως.
- Παρέχουν στον χρήστη σαφείς όρους και προϋποθέσεις και περιλαμβάνουν τις κύριες παραμέτρους βάσει των οποίων λειτουργούν τα συστήματα συστάσεων περιεχομένου.
- Ορίζουν ένα σημείο επαφής για τις αρχές, καθώς και για τους χρήστες.
Εκτός από τις επιγραμμικές πλατφόρμες, ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες εφαρμόζεται επίσης στις υπηρεσίες φιλοξενίας (π.χ. υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους ή συστήματα ονομάτων τομέα, βασικές υπηρεσίες που συνδέουν τους χρήστες με ζητούμενες διευθύνσεις δικτυακών τόπων), καθώς και σε διαδικτυακούς μεσάζοντες (π.χ. παρόχους υπηρεσιών διαδικτύου ή τομέα). Οι υπηρεσίες φιλοξενίας και οι διαδικτυακοί μεσάζοντες υπόκεινται σε υποσύνολο υποχρεώσεων βάσει της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες.
Από τα τέλη Αυγούστου του 2023, η DSA έχει ήδη εφαρμοστεί στις 19 πολύ μεγάλες επιγραμμικές πλατφόρμες (VLOP) και τις μηχανές αναζήτησης (VLOSE) που ορίστηκαν τον Απρίλιο του 2023 (με περισσότερους από 45 εκατομμύρια χρήστες κατά μέσο όρο). Τρεις άλλες πλατφόρμες που χαρακτηρίστηκαν ως VLOP τον Δεκέμβριο του 2023 έχουν προθεσμία έως το τέλος Απριλίου για να συμμορφωθούν με τις αυστηρότερες υποχρεώσεις που απορρέουν από την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες. Ωστόσο, θα πρέπει να συμμορφωθούν με τις γενικές υποχρεώσεις της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες από αύριο.
Συντονιστές ψηφιακών υπηρεσιών στα κράτη μέλη
Οι πλατφόρμες που δεν έχουν οριστεί ως VLOP ή VLOSE θα εποπτεύονται σε επίπεδο κράτους μέλους από ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή που θα ενεργεί ως εθνικός συντονιστής ψηφιακών υπηρεσιών (DSC). Θα είναι ευθύνη των DSC να διασφαλίζουν ότι οι εν λόγω πλατφόρμες τηρούν τους κανόνες. Οι DSC θα εποπτεύουν και θα επιβάλλουν την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες για τις πλατφόρμες που είναι εγκατεστημένες στην επικράτειά τους.
Στην πράξη, οι συντονιστές ψηφιακών υπηρεσιών:
- Είναι ο πρώτος λιμένας υποβολής καταγγελιών από χρήστες σχετικά με παραβάσεις κατά της DSA από οποιαδήποτε πλατφόρμα, συμπεριλαμβανομένων των VLOP και των VLOSE. Ο συντονιστής ψηφιακών υπηρεσιών διαβιβάζει, κατά περίπτωση, την καταγγελία στον συντονιστή ψηφιακών υπηρεσιών του κράτους μέλους εγκατάστασης της πλατφόρμας, συνοδευόμενη, κατά περίπτωση, από γνωμοδότηση.
- Πιστοποίηση υφιστάμενων εξωδικαστικών μηχανισμών προσφυγής για τους χρήστες για την αντιμετώπιση καταγγελιών και την αμφισβήτηση αποφάσεων ελέγχου περιεχομένου.
- Αξιολόγηση και απονομή της ιδιότητας των αξιόπιστων πηγών επισήμανσης παράνομου περιεχομένου σε κατάλληλους αιτούντες ή ανεξάρτητες οντότητες που διαθέτουν αποδεδειγμένη εμπειρογνωσία στον εντοπισμό, τον εντοπισμό και την κοινοποίηση παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.
- Επεξεργασία των αιτημάτων των ερευνητών για πρόσβαση σε δεδομένα VLOP και VLOSE για συγκεκριμένη έρευνα. Τα DSC θα ελέγχουν τους ερευνητές και θα ζητούν πρόσβαση σε δεδομένα για λογαριασμό τους.
- Διαθέτουν ισχυρές εξουσίες έρευνας και επιβολής, ώστε να διασφαλίζεται η συμμόρφωση των παρόχων που είναι εγκατεστημένοι στο έδαφός τους με την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες. Θα είναι σε θέση να διατάσσουν επιθεωρήσεις μετά από εικαζόμενη παράβαση της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες, να επιβάλλουν πρόστιμα σε επιγραμμικές πλατφόρμες που δεν συμμορφώνονται με την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες και να επιβάλλουν προσωρινά μέτρα σε περίπτωση σοβαρής βλάβης στη δημόσια σφαίρα.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ψηφιακών Υπηρεσιών
Οι συντονιστές ψηφιακών υπηρεσιών και η Επιτροπή θα συγκροτήσουν ανεξάρτητη συμβουλευτική ομάδα, το ευρωπαϊκό συμβούλιο ψηφιακών υπηρεσιών, ώστε να διασφαλιστεί ότι η πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες εφαρμόζεται με συνέπεια και ότι οι χρήστες σε ολόκληρη την ΕΕ απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα, ανεξάρτητα από τον τόπο εγκατάστασης των επιγραμμικών πλατφορμών.
Το ΕΣΠΔ θα γνωμοδοτεί σχετικά με την επιβολή της πράξης για τις ψηφιακές υπηρεσίες και θα παρέχει συμβουλές σχετικά με ζητήματα που σχετίζονται με την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες και μπορεί να συμβάλει σε κατευθυντήριες γραμμές και αναλύσεις. Θα συνδράμει επίσης στην εποπτεία των πολύ μεγάλων επιγραμμικών πλατφορμών και των πολύ μεγάλων επιγραμμικών μηχανών αναζήτησης και θα εκδίδει ετήσιες εκθέσεις σχετικά με τους σημαντικούς συστημικούς κινδύνους και τις βέλτιστες πρακτικές για τον μετριασμό τους.
Το Διοικητικό Συμβούλιο θα συνεδριάσει για πρώτη φορά στις 19 Φεβρουαρίου 2024.
Επόμενα βήματα
Τον Μάρτιο του 2024, η Επιτροπή προτίθεται να εκδώσει κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τα μέτρα άμβλυνσης του κινδύνου για τις εκλογικές διαδικασίες. Αναμένεται δημόσια διαβούλευση σχετικά με την κατ’ εξουσιοδότηση πράξη για την πρόσβαση σε δεδομένα τον Απρίλιο, με έγκριση έως τον Ιούλιο και έναρξη ισχύος τον Οκτώβριο του 2024. Τον Μάιο, η Επιτροπή σχεδιάζει να εκδώσει εκτελεστική πράξη σχετικά με τα υποδείγματα εκθέσεων διαφάνειας. Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα περιλαμβάνονται στο παράρτημα.