spot_img
spot_img
ΑρχικήLaw NewsΗ θέση της Ο.Δ.Υ.Ε. για το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022

Η θέση της Ο.Δ.Υ.Ε. για το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 [Προσοντολόγιο Δημοσίου]

spot_img

Ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Δικαστικών Υπαλλήλων:

“ΘΕΜΑ: Τοποθέτηση του Δ.Σ. της Ο.Δ.Υ.Ε. για το Π.Δ. 85/2022 (Α’ 232)

«Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου
(Προσοντολόγιο Κλαδολόγιο)» και την αντίστοιχη ΠΡΑΞΗ (αρ.πρωτ.16844 οικ./30-3-2023/ΦΕΚ2124Α ́

/31.3.2023) του Υπουργείου Δικαιοσύνης.

Σε εφαρμογή του Π.Δ. 85/2022(Α ́232): «Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς
του Δημοσίου Προσοντολόγιο Κλαδολόγιο» και της σχετικής εγκυκλίου:

ΔΙΠΑΑΔ/ΠΡΟΣ/429οικ.20353/30.12.2022, εκδόθηκε η με αριθ. Πρωτ.16844οικ./30.3.2023

(ΦΕΚ2124/31.3.2023) Πράξη του Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης του Υπουργείου Δικαιοσύνης με την οποία ορίζεται: « η αντιστοίχιση των υφισταμένων κλάδων και ειδικοτήτων του Οργανισμού/ Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Συμβουλίου
της Επικρατείας, των Πολιτικών και Ποινικών Δικαστηρίων και των Εισαγγελιών τους, των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων, της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων με τους οριζόμενους στο π.δ. 85/2022 (Α’ 232) νέους κλάδους και ειδικότητες», και δεδομένου ότι οι διατάξεις των παρ. και 2 άρθρου 1 ΠΔ 85/2022 με τίτλο «Σκοπός Αντικείμενο Πεδίο εφαρμογής» καθορίζουν ότι:

α) Σκοπός του διατάγματος είναι η ενιαία ρύθμιση του ζητήματος του προσοντολογίου
και κλαδολογίου των φορέων του Δημοσίου Τομέα που υπάγονται στην παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4765/2021 (Α’ 6) και των οποίων οι κλάδοι και οι ειδικότητες περιλαμβάνονται στα Παραρτήματά τους,

β)
Ορίζονται ενιαία για τους φορείς του Δημόσιου Τομέα της παρ. 1 τους οι κατηγορίες, οι κλάδοι και οι ειδικότητες, τα τυπικά προσόντα, κύρια, πρόσθετα ή επικουρικά, διορισμού ή πρόσληψης σε θέσεις κάθε κλάδου και ειδικότητας του μόνιμου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου προσωπικού τους,

γ)
Αντιστοιχίζονται οι υφιστάμενοι κλάδοι και ειδικότητες των ως άνω φορέων με τους
νέους κλάδους και ειδικότητες,

δ)
Καθορίζεται η διαδικασία αντιστοίχισης των υφιστάμενων κλάδων και ειδικοτήτων
των φορέων της παρ. 3 του άρθρου 52 του ν. 4830/2021 με τους νέους κλάδους και
ειδικότητες του Π.Δ.»

ε)
Οι διατάξεις του άρθρου 17 του ΠΔ 85/2022 με τίτλο « Παραρτήματα» ορίζουν ότι:

«Προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του Π.Δ. τα Παραρτήματα Α’ και Β’ με

τους συμπεριλαμβανόμενους σε αυτά Πίνακες 1, 2, 3 και 4, ανά εκπαιδευτική κατηγορία.
Ειδικότερα, με το Παράρτημα Α’ καθορίζονται τα απαιτούμενα προσόντα ανά κλάδο και
ειδικότητα προσωπικού και με το Παράρτημα Β’ αντιστοιχίζονται οι υφιστάμενοι κλάδοι και
ειδικότητες με τους νέους κλάδους και ειδικότητες ως ορίζονται με το Π.Δ.»,

Το Δ.Σ. της Ο.Δ.Υ.Ε., κατά την τελευταία συνεδρίασή του
στις 6/4/2023 εκτίμησε και αποφάσισε τα παρακάτω:

1)
Το προσωπικό που στελεχώνει τα δικαστήρια και οι δικαστικές υπηρεσίες της χώρας, δεν υπάγεται στην έννοια του Δημοσίου Τομέα και δεν ανήκει στους φορείς γενικής κυβέρνησης και άρα, δεν υπάγονται στην έκταση εφαρμογής των διατάξεων του Π.Δ. Όμως, οι κλάδοι των δικαστικών υπαλλήλων (άρθρο 21 ν. 4798/21), συμπεριλαμβάνονται στο Παράρτημα Β ́. Αυτό όμως, αφενός μεν δημιουργεί μια αντίφαση στο ίδιο το Π.Δ, αφετέρου δε, έρχεται σε αντίθεση τόσο με το ισχύον Σύνταγμα, όσο και με τους ισχύοντες Κώδικες του Οργανισμού Δικαστηρίων και Δικαστικών υπαλλήλων, αλλά και την νομολογία της Ολομελείας του ΣτΕ
(αποφάσεις 3034/2008,1482/2002,108-116/1997).

2)
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 49 του Ν. 5001/2022 (ΦΕΚ Α` 227/09.12.2022)
προστέθηκε η περ. κβ’ παρ. 2 του ν. 4765/2021, βάσει της οποίας: ρητά ορίζεται ότι,
δεν υπάγονται στις διατάξεις των Μερών Β’ και Γ’ του ως άνω νόμου, οι εισαγόμενοι για φοίτηση στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών . Η ρύθμιση αυτή έγινε, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του άρθρου 49 του παραπάνω νόμου, προκειμένου να εξαιρεθούν όλοι οι εισαγόμενοι στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών, από τις διατάξεις που αφορούν στο σύστημα προσλήψεων στο δημόσιο τομέα. Ειδικά για τους δικαστικούς υπαλλήλους, επελέγη με την ρύθμιση αυτή η παρέκκλιση από το σύστημα προσλήψεων στο δημόσιο τομέα, λόγω της συνταγματικής διαφοροποίησής τους από τους λοιπούς υπαλλήλους του δημοσίου τομέα και προκειμένου η επιλογή, η εκπαίδευση και η επιμόρφωσή τους να γίνονται με τρόπο ανάλογο με το λειτούργημα που επιτελούν.

3)
Έτσι, εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ, έχει εκδοθεί προκήρυξη πλήρωσης 73 θέσεων του Κλάδου ΠΕ Τεκμηρίωσης και Επικουρίας Δικαστικού Έργου και επίκειται έκδοση προκήρυξης πλήρωσης 7 θέσεων του Κλάδου ΠΕ Δικαστικής Επικοινωνίας και Διεθνών Σχέσεων, ενώ μέσω της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, εκδόθηκε προκήρυξη διαγωνισμού για την επιλογή εκπαιδευομένων που πρόκειται να καταλάβουν 311 θέσεις δικαστικών υπαλλήλων του κλάδου Γραμματέων των κατηγοριών Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ), Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ). Επιπλέον, τα θέματα
αδειών των δικαστικών υπαλλήλων, ρυθμίζονται από τον Ν.4798/2021 (Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων), βάσει των οποίων δίνεται επέκταση εφαρμογής των διατάξεων που ισχύουν για τους δημόσιους διοικητικούς υπαλλήλους αποκλειστικά και μόνο στα άρθρα 106 παρ.5,107 παρ.12 και 108.

4)
Δεν μπορεί το Υπουργείο Δικαιοσύνης, ως αρμόδιο όργανο διορισμού, να εφαρμόσει τις οδηγίες της εγκυκλίου, αναφορικά με την αντιστοίχιση των υφισταμένων κλάδων και ειδικοτήτων με τους οριζόμενους σε αυτό νέους κλάδους και ειδικότητες του παραρτήματος Β ́, αφού ορίζεται να γίνει με κανονιστική πράξη του αρμόδιου για διορισμό ή πρόσληψη οργάνου του φορέα. Σύμφωνα όμως, με τις διατάξεις της παρ.3 άρθρο 21 του ν.4798/21 (τ . Α ́68), οι κλάδοι και ειδικότητες των δικαστικών υπαλλήλων μετονομάζονται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Οικονομικών, μετά από γνώμη των Προέδρων των ανωτάτων δικαστηρίων, του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο και του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων.

5) Δεν είναι συνταγματικά εφικτή η απονομή κλάδου και ειδικότητας στο σύνολο των οργανικών θέσεων του προσωπικού, ανεξαρτήτως σχέσης εργασίας (μόνιμο και ιδιωτικού δικαίου), γιατί η ρύθμιση αυτή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την παρ.1 του άρθρου 92 του Συντάγματος, όπου ορίζεται ρητά ότι οι δικαστικοί υπάλληλοι είναι μόνιμοι, σε αντίθεση με τα οριζόμενα στις παρ. 4 και 8 του άρθρου 103 Συντάγματος για την μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων. Ακόμα όμως και οι υπηρετούντες στα δικαστήρια με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, τελούν σε διαφορετικό καθεστώς από εκείνων των μονίμων, ως προς τα καθήκοντα που ασκούν, σύμφωνα με την απόφαση 3178/2014 της Ολομ.του ΣτΕ.6)

Εντέλει, επιχειρείται η βίαια ένταξη των Δικαστικών Υπαλλήλων στο δημόσιο τομέα, παραγνωρίζοντας συνταγματικές διατάξεις και παρακάμπτοντας ολοσχερώς το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, θεωρούμε ότι:

Κακώς εκδόθηκε και πρέπει να ακυρωθεί η με αριθμό 16844 οικ.30.3.203 /ΦΕΚ2124Α ́ /31.3.2023 Πράξη του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης του Υπουργείου Δικαιοσύνης, ενέργεια που έγινε, παρά το γεγονός ότι η ΟΔΥΕ εγκαίρως είχε επισημάνει προς τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Δικαιοσύνης τα ανωτέρω εκτεθέντα ζητήματα.

Το Υπουργείο Εσωτερικών, θα πρέπει να προβεί ΑΜΕΣΑ, στην έκδοση νέας εγκυκλίου, προκειμένου στη συνέχεια οι δικαστικές υπηρεσίες, να προβούν αποκλειστικά και μόνο στη αναπροσαρμογή των ψηφιακών οργανογραμμάτων για τις ανάγκες αποκλειστικά: α) της κινητικότητας και β) της συμμετοχής στον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων.”

spot_img

Lawjobs