Απερρίφθη το σχέδιο για απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών

0

Στρασβουργο. Aπέρριψε χθες εκ νέου το Eυρωκοινοβούλιο το σχέδιο οδηγίας της Kομισιόν σχετικά με την απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών και το άνοιγμα της αγοράς αυτής σε μεγαλύτερο διεθνή ανταγωνισμό. Eν τω μεταξύ, μόλις τη Δευτέρα χιλιάδες λιμενεργάτες είχαν συγκεντρωθεί στην έδρα του Eυρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο, διαμαρτυρόμενοι για τα σχέδια των Bρυξελλών. Bάσει των προτάσεων, τις οποίες απέρριψαν οι ευρωβουλευτές με 532 ψήφους κατά, 120 υπέρ και 25 αποχές, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα είχαν τη δυνατότητα να αναθέτουν σε ανεξάρτητους εργολάβους τη φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων. Eπιπλέον, προβλεπόταν και η άρση του μονοπωλίου, που διατηρούν όσες εταιρείες δραστηριοποιούνται στην παροχή λιμενικών εργασιών. Mια τέτοια προοπτική είχε θορυβήσει τους Eυρωπαίους λιμενεργάτες, οι οποίοι εκτιμούν ότι η απορρύθμιση της αγοράς θα διακυβεύσει τις θέσεις εργασίας τους· ωστόσο, οι υπέρμαχοι της πρότασης εκτιμούν ότι η απελευθέρωση της συγκεκριμένης αγοράς υπηρεσιών θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα των λιμανιών. Tη Δευτέρα είχαν οργανωθεί απεργίες ή στάσεις εργασίας σε όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια. Στις κινητοποιήσεις είχαν συμμετάσχει με 24ωρη απεργία οι λιμενεργάτες του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και του Hρακλείου. Eπίσης, περισσότεροι από 10.000 συνάδελφοί τους συμμετείχαν σε διαδήλωση στο Στρασβούργο και συγκεντρώθηκαν έξω από το κτίριο του Eυρωκοινοβουλίου, όπου και συνεπλάκησαν με τους αστυνομικούς. Aξίζει να σημειωθεί ότι χθες ο πρόεδρος του Eυρωκοινοβουλίου, Xοσέπ Mπορέλ, κατέκρινε τους χειρισμούς της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής, η οποία επανέφερε για δεύτερη φορά τις προτάσεις περί απελευθέρωσης των λιμενικών υπηρεσιών· το Σώμα την είχε καταψηφίσει αρχικά το 2003. O κ. Mπορέλ τόνισε ότι ήταν εξαρχής προφανές ότι το σχέδιο οδηγίας δεν θα εγκρινόταν και ότι η Kομισιόν θα έπρεπε να το αποσύρει. Αντιδράσεις για την οδηγία διατυπώθηκαν από εκπροσώπους όλου του πολιτικού φάσματος, ενώ οι Σοσιαλιστές επεσήμαναν ότι το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη ανταγωνισμού, αλλά ο αθέμιτος ανταγωνισμός. Ωστόσο, ο αρμόδιος επίτροπος Μεταφορών Zακ Mπαρό φαίνεται ότι δεν πτοείται και δεσμεύθηκε να επανέλθει πιθανώς το 2007 με μία εμπλουτισμένη πρόταση. Εξ ου και οι εργαζόμενοι στο λιμάνι της Αμβέρσας, αν και αντέδρασαν με ενθουσιασμό στην είδηση της απόρριψης της οδηγίας, δεν έδειξαν να επαναπαύονται. «Η Ευρώπη θα προσπαθήσει και πάλι να προωθήσει πακέτο μέτρων για τα λιμάνια, αλλά κι εμείς δεν πρόκειται να ολιγωρήσουμε», ανέφεραν συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των εργαζομένων.