ΑΠΟΛΟΓΙΕΣ του πλοιάρχου και του υποπλοιάρχου – Ναυάγιο και στις απαντήσεις…

0

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΟΥΤΣΩΝΗ Δάκρυα, ένταση, ανατροπές, απ’ όλα είχε η χθεσινή «πρώτη» των απολογιών των κατηγορουμένων ως υπαιτίων για το ναυάγιο του «Σαμίνα Εξπρές» στον Αρειο Πάγο. Εννέα μήνες πέρασαν από την έναρξη της εκδίκασης της υπόθεσης στο Ναυτοδικείο του Πειραιά – ήταν 13 Μαΐου της περασμένης χρονιάς. Η χθεσινή μέρα, πολυαναμενόμενη κυρίως για τους Βασίλη Γιαννακή και Αναστάσιο Ψυχογιό, πλοίαρχο και υποπλοίαρχο αντίστοιχα του «Σαμίνα», οι οποίοι σήκωσαν το μεγαλύτερο βάρος τόσο σε καθαρά νομικό επίπεδο όσο και σε ηθικό, αφού συχνά συγκέντρωσαν τα «πυρά» μαρτύρων και συνηγόρων πολιτικής αγωγής. «Ακόμη αδιανόητο» «Ακόμη και σήμερα μου είναι αδιανόητο αυτό που συνέβη» είπε ο Βασίλης Γιαννακής, κατηγορούμενος μεταξύ άλλων για πρόκληση ναυαγίου με ενδεχόμενο δόλο, ανθρωποκτονία από πρόθεση με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή, διατάραξη ασφάλειας υδάτινης συγκοινωνίας, έκθεση με ενδεχόμενο δόλο. Ο πλοίαρχος του επιβατηγού -τότε ανήκε στη «Μινόαν Φλάιν Ντόλφινς»- με σκυμμένο κεφάλι υποστήριξε πως το ναυάγιο στις Πόρτες, ανοικτά της Πάρου, ήταν ναυτικό δυστύχημα από αυτά που συμβαίνουν σπάνια, αποδίδοντας την τραγωδία πρωτίστως στις τραγικές, όπως είπε, συνθήκες. Για την αντίδρασή του, σε ερώτηση του προέδρου της έδρας Νίκου Λεοντή, απάντησε πως άργησαν να τον ειδοποιήσουν και πιάστηκε στον ύπνο για μία και μόνη φορά σε αυτό το δρομολόγιο. Για το αν έγιναν ή όχι τα προβλεπόμενα γυμνάσια στα μέλη του πληρώματος, ο κ. Γιαννακής απάντησε πως έγιναν καλώς, ενώ για την έκπτωση της πορείας του πλοίου, τόνισε πως ξεκίνησε πολύ πριν το «Σαμίνα» πλησιάσει τις Πόρτες, διαδοχικά. Σαφή πάντως απάντηση γιατί ξεκίνησε το ταξίδι αυτό χωρίς να έχει λάβει ουσιαστικά πιστοποιητικό αξιοπλοΐας και με πλήρωμα άπειρο δεν έδωσε, πλην του ότι το «Σαμίνα» έκανε αυτό το δρομολόγιο για 2,5 μήνες. Ο Α. Ψυχογιός, που βαρύνεται με τις ίδιες περίπου κατηγορίες, ξέσπασε σε κλάματα στην αρχή της απολογίας του, την οποία έως εκείνη τη στιγμή φάνηκε να ελέγχει, προβάλλοντας τις ναυτιλιακής φύσης γνώσεις του, που έως και ο πρόεδρος εκθείασε, ως ισχυρό «χαρτί» για τη συνέχεια. Ομως, αν και μετά την ολιγόλεπτη διακοπή που ακολούθησε τη συναισθηματική του έκρηξη, παρουσίασε τη δική του εκδοχή για τα αίτια του ναυαγίου, δεν μπόρεσε να απαντήσει με σαφήνεια σε αρκετές ερωτήσεις. «Εισέπραξε τα ασφάλιστρα» «Είμαι αποδιοπομπαίος τράγος, χρεώνομαι την τραγωδία για να μην πληγεί το κύρος της ναυτιλίας μας, του τουρισμού μας και της εταιρείας, που φρόντισε να εισπράξει τα ασφάλιστρα γι’ αυτό το χιλιοεπισκευασμένο καράβι», τόνισε. «Οι κατηγορίες που μου αποδίδονται μόνο σε ψυχοπαθή, διαταραγμένο άνθρωπο που δεν έχει επαφή με το περιβάλλον μπορεί να σταθούν», συμπλήρωσε. Η κύρια αιτία του ναυαγίου για τον υποπλοίαρχο ήταν η απώλεια ισχύος της δεύτερης μηχανής, που είχε αποτέλεσμα να σπάσει η δεξιά προπέλα. Ο κ. Ψυχογιός διαφώνησε ανοιχτά με το σύνολο των πραγματογνωμόνων, αμφισβητώντας την αξιοπιστία των ερευνών, αλλά δεν κατόρθωσε στο τέλος να αντικρούσει τις παρεμβάσεις του εισαγγελέα κ. Μπρακουμάτσου, ο οποίος στρίμωξε τον υποπλοίαρχο βγάζοντας απλά από το συρτάρι παλαιότερες καταθέσεις του, οι οποίες όπως φάνηκε άλλαζαν από καιρό σε καιρό. Ο ήρεμος έως τότε κ. Ψυχογιός μπορεί να μην έχασε ακριβώς την ψυχραιμία του, αλλά συνέχισε την προσφιλή τακτική του από την αρχή της δίκης, αρνούμενος να δεχθεί άλλη γνώμη, ακόμη και όταν η άλλη πλευρά στηρίζεται σε ακλόνητα στοιχεία. Ο κ. Ψυχογιός σαφώς διαφώνησε με τον πλοίαρχο ως προς τις εκτιμήσεις του σχετικά με τις αποστάσεις που τήρησε το δρομολόγιο του πλοίου περνώντας δίπλα από τα επικίνδυνα βράχια των Πορτών, ενώ υποστήριξε πως ήταν ο τελευταίος που εγκατέλειψε το πλοίο, αντίθετα με τα όσα είπαν κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας δεκάδες μάρτυρες, μεταξύ των οποίων και αλλοδαποί, κάτι που επισήμανε και ο εισαγγελέας. Η δίκη συνεχίζεται σήμερα με τις απολογίες των άλλων κατηγορουμένων, μελών του πληρώματος και εκπροσώπων τής τότε ιδιοκτήτριας εταιρείας. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 10/01/2006