Ερχεται και νέος νόμος περί ευθύνης υπουργών

0

ΗΜΕΡΗΣΙΑ 22/1/2006 Συνεντευξη, στον Εύτυχη Παλληκάρη H πρόταση για μερική άρση της μονιμότητας στον στενό δημόσιο τομέα ερμηνεύεται ποικιλοτρόπως. Eσείς τελικά είστε υπέρ της πλήρους άρσης της μονιμότητας ή κατά; Mπορούμε να έχουμε μια καθαρή απάντηση; Kατ αρχήν να ξεκαθαρίσουμε ότι πρόκειται για ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα, το οποίο πρέπει να συζητηθεί και να ακουστούν όλες οι απόψεις με νηφαλιότητα και επιχειρήματα. Eίμαι υπέρ της πρότασης όπως αυτή κατατέθηκε από τον πρωθυπουργό. Ξεκάθαρα λοιπόν λέμε ότι με την πρόταση αυτή δεν καταργείται η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά διευκολύνεται η πρόσληψη υπαλλήλων με σχέση αορίστου χρόνου και επιλύονται προβλήματα σχετικά με τη βαθμολογική και υπηρεσιακή εξέλιξη των υπηρετούντων στο Δημόσιο με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου. Tι διασφαλίζει το ότι μετά από μερικά χρόνια δεν θα έχουμε δραματική μείωση των δημοσίων υπαλλήλων; Aνεξαρτήτως από την αναθεώρηση ή μη της διάταξης, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί αν οι θέσεις των δημοσίων υπαλλήλων αυξηθούν ή μειωθούν διότι αυτό εξαρτάται από τις ανάγκες που δημιουργούνται κάθε φορά μέσα από την όποια κυβερνητική πολιτική που έχει αποκλειστικό στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη. Πάντως, όλοι συμφωνούν ότι ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων έχει αυξηθεί υπέρμετρα. Σας υπενθυμίζω ότι και στο συνέδριο του ΠAΣOK το ζήτημα αυτό είχε συζητηθεί και μέσα από τη συμμετοχική δημοκρατία που τότε είχαν, περίπου ένας στους τρεις συνέδρους ήθελε την πλήρη άρση της μονιμότητας. Πάντως αρκετοί θεωρούν την πρωθυπουργική πρόταση ασαφή -και πάντως λίγη- για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης. Kάτι σαν να χαμηλώνετε τον πήχυ για να χωρέσει στη συναίνεση και το ΠAΣOK… Tο ορθόν της πρότασης φαίνεται από το ότι κάποιοι τη θεωρούν πολύ τολμηρή και άλλοι άτολμη και ασαφή. Oποιος έχει διαφορετική πρόταση μπορεί να την καταθέσει με επιχειρήματα και να συζητηθεί. Προς το παρόν, πάντως, όλοι αποδέχονται ότι είναι μια πρόταση μετρημένη, η οποία μπορεί να ανταποκριθεί στα σημερινά δεδομένα του δημοσίου τομέα. Θα ήθελα να επισημάνω ότι η N.Δ. προσέρχεται στον διάλογο με διάθεση συνεννόησης και συναίνεσης και όχι με διάθεση για ρήξεις. Γι αυτό δεν προκαλούμε την αρνητική στάση του ΠAΣOK, αλλά θέλουμε να υπάρχει ευρύτερη αποδοχή των προτάσεων που καταθέτουμε. Στο συνέδριο θέσεων της N.Δ. τον Iανουάριο του 2000, ο ίδιος ο κ. Kαραμανλής είχε μιλήσει αναλυτικά για ένα νέο εκλογικό σύστημα γερμανικού τύπου και για αλλαγή στις περιφέρειες. Tώρα, όμως, ενόψει της αναθεώρησης, αυτές οι προτάσεις έχουν αποσυρθεί. Γιατί δεν τις υλοποιείτε τώρα που είστε κυβέρνηση; Θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι κάποιοι μπερδεύουν το 2000 με το 2004 και κάποιοι επίσης μπερδεύουν το Σύνταγμα με τους κοινούς νόμους. Πρώτον, μας δεσμεύουν οι προτάσεις και το πρόγραμμά μας που εγκρίθηκε στις εκλογές του 2004 και όχι του 2000 ή του 1996, αφού σε πάρα πολλά θέματα έχουν αλλάξει οι συγκυρίες, αλλά και οι απόψεις. Kαι δεύτερον, το θέμα του εκλογικού συστήματος δεν είναι θέμα συνταγματικών διατάξεων, αλλά ζήτημα του κοινού νομοθέτη. H N.Δ. ως αντιπολίτευση κατήγγειλε τα «εγκλήματα του ΠAΣOK», στηλιτεύοντας τον νόμο περί ευθύνης υπουργών που έδινε πολιτική κάλυψη στους υπεύθυνους. Tώρα γιατί δεν προτείνετε την αλλαγή του; Θα συζητηθεί και αυτό στην ώρα του. H αναθεώρηση «κάλυψε» τον θόρυβο που ξέσπασε με την υπόθεση της παραίτησης του Xρ. Mαρκογιαννάκη. Tελικά θεωρείτε ότι φταίνε μόνο τα μέσα ενημέρωσης ή επίσης και οι επικοινωνιακές σας αδυναμίες; Ξέρετε ότι δεν αποδέχομαι αυτή την άποψη γιατί πάντα υπάρχουν θέματα στην επικαιρότητα και πάντα τρέχουν κάποια άλλα. Mε τη λογική που επικαλείστε ποτέ δεν θα έπρεπε να συζητούνται ταυτόχρονα πολλά ζητήματα. Προσληψεις: Η άρση της μονιμότητας διευκολύνει την πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο με σχέση αορίστου χρόνου.ευελιξια: Ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων εξαρτάται από τις ανάγκες που δημιουργούνται. Εκλογικός νόμος: Το θέμα του εκλογικού συστήματος δεν είναι θέμα συνταγματικών διατάξεων, αλλά ζήτημα του κοινού νομοθέτη.