ΟΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ ΘΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΟΥΝ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΜΕ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 2 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ – ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ, ΛΟΙΠΟΝ, ΚΑΠΟΙΟΙ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΤΟ «ΜΑΡΜΑΡΟ» – ΘΑ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΤΟΥΝ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΟΙ ΦΟΡΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ

0

Ποιοι θα κερδίσουν – ποιοι θα χάσουν από τη νέα φορολογική μεταρρύθμιση Του ΘΑΝΟΥ ΤΣΙΡΟΥ Νέο φορολογικό νόμο εντός του 2006 -τον τρίτο σε τρία χρόνια διακυβέρνησης- υποσχέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Αλογοσκούφης. Μετά τη μείωση του φόρου για τις επιχειρήσεις και την επιβολή του ΦΠΑ και του φόρου υπερτιμήματος στα ακίνητα, αυτή τη φορά έρχεται η σειρά των φυσικών προσώπων. Ηδη η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών για μισθωτούς και συνταξιούχους. Στόχος, ο ενδιάμεσος συντελεστής να μειωθεί στο 25% από 30% που είναι σήμερα και ο ανώτατος συντελεστής στο 35% από 40%. Βέβαια, η τροποποίηση της φορολογικής κλίμακας δεν θα είναι η μοναδική αλλαγή που θα εμπεριέχει ο νέος νόμος. Οι κυβερνητικές εξαγγελίες, όταν ολοκληρωθούν πλήρως, θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό με τουλάχιστον δύο δισ. ευρώ. Ετσι, μέσα στους επόμενους μήνες η κυβέρνηση πρέπει να βρει πώς θα χρηματοδοτήσει τις εξαγγελίες που -έστω και σε βάθος τριετίας- θα ευνοήσουν πρωτίστως τα υψηλά εισοδήματα. Εισοδήματα του 2007 Η πρώτη δόση των αλλαγών θα ανακοινωθεί προς το τέλος του έτους και ύστερα από πολύμηνες διεργασίες. Η νέα κλίμακα θα χρησιμοποιηθεί για να φορολογηθούν τα εισοδήματα του 2007. Αυτό σημαίνει ότι από το νέο έτος θα παρακρατείται λιγότερος φόρος από τους μισθούς και τις συντάξεις. Ποιους όμως αφορούν οι κυβερνητικές εξαγγελίες για μείωση των συντελεστών; *Από τους 5,2 εκατομμύρια Ελληνες που υπέβαλαν πέρυσι φορολογική δήλωση, οι 3,04 εκατ. δεν πληρώνουν καθόλου φόρο καθώς δηλώνουν εισόδημα χαμηλότερο του αφορολόγητου ορίου (σ.σ.: 11.000 ευρώ για μισθωτούς και συνταξιούχους). Ετσι, το 58% των ελλήνων φορολογουμένων δεν έχει κανένα ενδιαφέρον για τις κυβερνητικές εξαγγελίες, καθώς ούτως η άλλως δεν πληρώνει φόρο. Σ’ αυτή την κατηγορία κατατάσσεται η πλειονότητα των συνταξιούχων, οι οποίοι δεν έχουν να περιμένουν τίποτα από τη φορολογική πολιτική. Οι ελπίδες τους εστιάζονται σε μια ευνοϊκότερη εισοδηματική πολιτική με γενναία αύξηση των κατώτατων συντάξεων και των επιδομάτων τύπου ΕΚΑΣ. *Γύρω στα 1,4 εκατομμύρια Ελληνες -το 27,2% του συνόλου- δηλώνει οικογενειακό εισόδημα έως και 23.000 ευρώ. Το μέγιστο όφελος αυτών των φορολογουμένων μπορεί να φτάσει στα 400 ευρώ κατά τον πρώτο χρόνο αποκλιμάκωσης των συντελεστών και στα 800 ευρώ ετησίως όταν ολοκληρωθεί η φορολογική μεταρρύθμιση. Ετσι, μισθωτός με μηνιαίες αποδοχές 1.600 ευρώ (περίπου 23.000 ετησίως) πληρώνει 3.300 ευρώ φόρο με βάση την σημερινή κλίμακα. Αν αυξηθεί το αφορολόγητο στα 13.000 ευρώ (από 11.000 ευρώ σήμερα) και μειωθεί ο φορολογικός συντελεστής από το 30% στο 25% (κάτι το οποίο αναμένεται να γίνει έως το 2009), τότε ο φόρος θα περιοριστεί στα 2.500 ευρώ. Αυτή η διαφορά των 800 ευρώ θα μπει στην τσέπη των φορολογουμένων μόνο υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα κοπούν κάποιες εκπτώσεις από το φορολογητέο εισόδημα. Οσο για το Δημόσιο, μόνο από αυτή την κατηγορία φορολογουμένων θα χάσει έσοδα τουλάχιστον 500-600 εκατ. ευρώ. *Ουσιαστικό όφελος από τις εξαγγελίες Αλογοσκούφη θα έχουν 753.000 Ελληνες -περίπου οι 14 στους 100- οι οποίοι δηλώνουν εισοδήματα υψηλότερα των 23.000 ευρώ ετησίως ή 1.650 ευρώ μηνιαίως. Οι έχοντες τα υψηλότερα εισοδήματα στην χώρα θα κερδίσουν: *Από την προωθούμενη αύξηση του αφορολόγητου ορίου από τα 11.000 στα 13.000 ευρώ. *Από τη μείωση του ενδιάμεσου φορολογικού συντελεστή από το 30% στο 25% σταδιακά έως το 2009. *Από τη μείωση του ανώτατου συντελεστή (από το 40% σήμερα στο 35% και πάλι σταδιακά έως το 2009). *Από το γεγονός ότι ο ανώτατος συντελεστής -σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς- θα ενεργοποιείται για μεγαλύτερα εισοδήματα απ’ ό,τι σήμερα. Με την ισχύουσα κλίμακα, ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής του 40% εφαρμόζεται για εισοδήματα άνω των 23.000 ευρώ. Το όριο αυτό παραμένει αμετάβλητο από το… 1993, με αποτέλεσμα κάθε χρόνο που περνάει ολοένα και περισσότεροι να πέφτουν στο 40%. Το ακριβές όφελος για όσους δηλώνουν πάνω από 23.000 ευρώ θα εξαρτηθεί από το πως θα διαμορφωθούν τα φορολογικά κλιμάκια. Ο υπουργός Οικονομίας έχει ήδη δεσμευτεί για διεύρυνση του κλιμακίου πάνω από τα 23.000 ευρώ. Αυτό αυξάνει το όφελος για τους πολίτες και το κόστος για τον προϋπολογισμό. Ενα είναι το μεγάλο πρόβλημα για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Το 14% των Ελλήνων που χαρακτηρίζονται ως οι υψηλότερα αμειβόμενοι, καταβάλλει στο δημόσιο ταμείο το… 82,25% των φόρων. Αποκαλυπτικά Τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων είναι αποκαλυπτικά: οι 753 χιλιάδες καλύτερα αμειβόμενοι Ελληνες πλήρωσαν φόρους ύψους 4,617 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ολοι οι υπόλοιποι Ελληνες (περίπου 4,46 εκατομμύρια) κατέβαλαν λιγότερο από ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Οι κυβερνητικές εξαγγελίες μειώνουν τον φόρο για τους υψηλόμισθους ακόμη και πάνω από 30%. Ετσι, τα έσοδα από τη φορολογία φυσικών προσώπων κινδυνεύουν να συρρικνωθούν ακόμη και πάνω από 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ σε ετήσια βάση. Στο πλαίσιο του διαλόγου που θα ξεκινήσει -πιθανότατα την άνοιξη- ενόψει της κατάθεσης του νέου φορολογικού νόμου, θα αναζητηθούν τρόποι να καλυφθεί αυτή η «τρύπα» που αντιστοιχεί περίπου στο 1% του ΑΕΠ. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι όλοι οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης θα επανεξεταστούν. Ετσι, εκτός από τις αυξήσεις του ειδικού φόρου στα καύσιμα, δεν αποκλείεται αύξηση του αντίστοιχου φόρου τόσο στα τσιγάρα όσο και στα οινοπνευματώδη. Στο πλαίσιο αναζήτησης κονδυλίων για την χρηματοδότηση των φοροελαφρύνσεων, οι δαπάνες που εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα θα είναι και αυτή τη φορά κεντρικό κεφάλαιο στον διάλογο ενόψει της κατάθεσης του νέου φορολογικού νόμου. Ηδη τόσο εντός του υπουργείου Οικονομίας όσο και σε επίπεδο κυβερνητικών βουλευτών διατυπώνονται αντικρουόμενες απόψεις σχετικά με το αν πρέπει να καταργηθούν κάποιες δαπάνες που μειώνουν το φορολογητέο εισόδημα ή όχι. *Η μία πτέρυγα τάσσεται υπέρ της πλήρους κατάργησης των εκπιπτόμενων δαπανών πέραν των βασικών όπως είναι οι ιατρικές. Οπως υποστηρίζουν, οι όποιες απώλειες εισοδήματος προκύψουν για τους φορολογούμενους από την κατάργηση των δαπανών, μπορούν να αντισταθμιστούν με την αύξηση του αφορολογήτου. Χωρίς εκπιπτόμενες δαπάνες το φορολογικό σύστημα απλοποιείται αισθητά, ενώ περιορίζεται και ο κίνδυνος φοροδιαφυγής από όσους εμφανίζουν πλασματικά έξοδα για να γλιτώσουν φόρο. *Η δεύτερη πτέρυγα θέλει ενίσχυση του θεσμού των εκπιπτόμενων δαπανών με το επιχείρημα ότι αν φορολογούμενοι έχουν κίνητρο να συλλέγουν αποδείξεις, τότε θα περιοριστεί η φοροδιαφυγή από τον ΦΠΑ. Ακόμη και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας ξανασκέφτεται την επαναφορά της έκπτωσης των οικογενειακών δαπανών που καταργήθηκαν (σ.σ.: από φέτος δεν θα γλιτώνουμε 75 ευρώ αν προσκομίσουμε αποδείξεις λιανικών αγορών), καθώς διαπίστωσε ότι η κατάργηση της φοροαπαλλαγής οδήγησε σε έξαρση της φοροδιαφυγής από ΦΠΑ. Για όλες τις δαπάνες Στην ίδια κατεύθυνση, κυβερνητικοί βουλευτές καταθέτουν μια ακόμη πιο επαναστατική πρόταση: οι μισθωτοί να προσκομίζουν αποδείξεις από όλες τις δαπάνες τους (ενοίκια, αγορές τροφίμων, βιβλίων κ.λπ.). Οι δαπάνες αυτές θα αφαιρούνται από το εισόδημά τους (μισθούς, συντάξεις, ενοίκια κ.λπ.) και οι φορολογούμενοι θα πληρώνουν φόρο μόνο για τη διαφορά. Η λογική είναι περίπου η ίδια με αυτήν που ισχύει για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις. Οδηγεί σε κατακόρυφη μείωση του φόρου εισοδήματος, αλλά μπορεί να περιορίσει στο ελάχιστο τη φοροδιαφυγή από τον ΦΠΑ. Βέβαια, η υλοποίηση αυτής της πρότασης προϋποθέτει έναν πολύ οργανωμένο ελεγκτικό μηχανισμό τον οποίο δεν φαίνεται να διαθέτει το υπουργείο Οικονομίας. Θεωρητικά, με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, οι Ελληνες θα έχουν μικρότερο κίνητρο να αποκρύψουν εισοδήματα. Βέβαια, στο υπουργείο Οικονομίας δεν ελπίζουν σε οικειοθελείς ενέργειες από την πλευρά των φορολογουμένων. Ετσι, στο πλαίσιο προετοιμασίας του νέου φορολογικού νόμου, θα ζητηθούν προτάσεις για μέτρα που θα οδηγήσουν τους πολίτες να εμφανίσουν περισσότερα εισοδήματα. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ – 15/01/2006