Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ χάραξε γραμμή πλεύσης για την αναθεώρηση του Συντάγματος. Αφησε εκτός τις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας και την εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας, έκανε νύξη στη συγκέντρωση των ΜΜΕ

0

Αλλαγές σε Παιδεία, Δημόσιο, δικαστήρια, δάση Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΟΡΑΗ Πέντε βασικές αλλαγές στο Σύνταγμα, που ήδη άρχισαν να προκαλούν αντιδράσεις εκτός αλλά και εντός της Ν.Δ., πρότεινε ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματός του χθες. Υιοθέτησε προτάσεις νεοφιλελεύθερου χαρακτήρα της λογικής Αλογοσκούφη και απέφυγε να προκαλέσει τη …δεξιά (κατά τον κ. Χριστόδουλο) του Κυρίου, δηλαδή, τις θρησκευτικές ψήφους, στις οποίες επενδύει το κόμμα του. Παρ’ όλ’ αυτά ο πρωθυπουργός επιχείρησε να μη συνδέσει τις αλλαγές με «ιδεοληψίες». Επικαλέστηκε και το «νέο κοινωνικό κέντρο», στο οποίο πάντα επενδύει στα δύσκολα. «Προτείνουμε συνταγματική αναθεώρηση με στόχευση και στρατηγική που εστιάζει στην ουσία» είπε. «Μακριά από κομματικές σκοπιμότητες. Μακριά από ιδεοληψίες, που δεν αφορούν το παρόν και το μέλλον. Εργαζόμαστε με γνώμονα τη συνεννόηση, τη σύνθεση, την εθνική ομοψυχία. Αυτός είναι ο δρόμος της σύγχρονης Ελλάδας. Και σε αυτόν το δρόμο, με τον πολίτη στο κέντρο της πολιτικής, συγκροτήσαμε, όλοι μαζί, το Σύγχρονο Κοινωνικό Κέντρο». Οι 5 αλλαγές Ανακοίνωσε και άλλες αλλαγές ο Κ. Καραμανλής. Για παράδειγμα για το πολιτικό χρήμα ή την μερική άρση της βουλευτικής ασυλίας. Ή δεν έτυχαν ουσιαστικής προετοιμασίας και γι’ αυτό ήταν τόσο ασαφείς ή περιμένει να ακούσει τι λένε και οι άλλοι. Οι πέντε σημαντικές αλλαγές που πρότεινε για την αναθεώρηση του Συντάγματος ο πρόεδρος της Ν.Δ. είναι: 1. Η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. «Πρότασή μας είναι να κατοχυρωθεί ρητά, όπως είχαμε προτείνει από το 1997, η δυνατότητα σύστασης και λειτουργίας -πάντοτε υπό την εποπτεία του Κράτους- Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης μη κρατικού και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Οπως, επίσης, και η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας παραρτημάτων ή τμημάτων κρατικών Πανεπιστημίων ή άλλων αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής, στο ίδιο πλαίσιο και με τους ίδιους ακριβώς όρους» 2. Η αφαίρεση της αρμοδιότητας από τα δικαστήρια να αποφασίζουν για αναδρομικά μισθών (είναι πρόταση του Γ. Αλογοσκούφη). «Προτείνουμε την υιοθέτηση ρύθμισης που να αποτρέπει την, μετά από αιφνίδιες ανατροπές της νομολογίας, επιβάρυνση του προϋπολογισμού, με ποσά που αφορούν προηγούμενα έτη σε εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων με αναδρομική ισχύ» είπε ο πρωθυπουργός. Υποστήριξε ότι ήταν πρόταση του ΠΑΣΟΚ, την οποία είχε πολεμήσει η Ν.Δ., αλλά τελικά ήταν πρόταση μόνο του πρώην υπουργού Οικονομίας Νίκου Χριστοδουλάκη, προκατόχου του Γιώργου Αλογοσκούφη. 3. Η σταδιακή αντικατάσταση των μονίμων υπαλλήλων του Δημοσίου από εργαζόμενους με συμβάσεις αορίστου χρόνου (ρεπορτάζ σε διπλανές στήλες). 4. Οι αλλαγές στον τρόπο ανάδειξης της ηγεσίας των Ανώτατων Δικαστηρίων και η ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου (ρεπορτάζ σε άλλες στήλες). 5. Αλλαγή στον τρόπο προσδιορισμού του δάσους, για την οποία εκφράζονται φόβοι ότι ανοίγει ο δρόμος για την οικοπεδοποίηση μεγάλων εκτάσεων. «Η επείγουσα ανάγκη χωροταξικού σχεδιασμού επιβάλλει τη σύνδεση της χρήσης των δασικών εκτάσεων με το αντίστοιχο σχέδιο και, κατ’ επέκταση, τη συνταγματική ρύθμιση της δυνατότητας αυτής», είπε ο Κ. Καραμανλής. «Τα αποδεικτικά στοιχεία για τον χαρακτηρισμό των δασικών εκτάσεων θα πρέπει να ανάγονται στον χρόνο που άρχισε η εφαρμογή του Συντάγματος, δηλαδή το 1975, ώστε να είναι πρόσφατα και να αποτυπώνουν την πραγματική εικόνα του δασικού πλούτου της χώρας. Επαναφέρουμε, επίσης, την πρόταση που είχαμε καταθέσει ώστε να εξομοιώνονται με απαλλοτρίωση και οι περιορισμοί που επιβάλλονται στην ιδιοκτησία για την εξυπηρέτηση πολεοδομικών σκοπών». Τα δύο αγκάθια Δύο «αγκάθια» ο Κώστας καραμανλής τα άφησε έξω από τις προτάσεις του για την αναθεώρηση. * Τον χωρισμό Πολιτείας – Εκκλησίας: «Ισχύουν οι θέσεις που είχαμε υιοθετήσει κατά την προηγούμενη συνταγματική αναθεώρηση», είπε. «Υπενθυμίζω ότι έγινε, τότε, εκτεταμένη συζήτηση και ότι η σχετική διάταξη δεν κρίθηκε ούτε καν αναθεωρητέα. Κράτος και Εκκλησία έχουν διακριτούς ρόλους». Αφησε, όμως, ανοιχτό το ενδεχόμενο για νομοθετικές ρυθμίσεις που θα αφορούν την καύση νεκρών, τον όρκο κ.ά. «Εάν υπάρχουν θέματα προς ρύθμιση, μπορούν να αντιμετωπιστούν από τον κοινό νομοθέτη, ύστερα από υπεύθυνο και ώριμο διάλογο, σε πνεύμα συνεννόησης», είπε. * Τις αρμοδιότητες και τον τρόπο εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. «Η έως τώρα εμπειρία αποδεικνύει ότι οι ισχύουσες διατάξεις για την ανάδειξη Προέδρου της Δημοκρατίας οδηγούν σε λύσεις ιδιαίτερα ευεργετικές για το πολιτικό μας σύστημα. Αναδεικνύουν στο ύπατο αξίωμα καταξιωμένα πρόσωπα ευρείας αποδοχής», είπε. «Συμβάλλουν στην ανάπτυξη κλίματος συναίνεσης και εθνικής ομοψυχίας. Υπηρετούν την ενότητα των Ελλήνων». Ο Κώστας Καραμανλής επανέλαβε τις γνωστές του διακηρύξεις κατά της διαπλοκής. Ηταν ασαφής όμως τι ακριβώς θα προτείνει η Ν.Δ. για το άρθρο 14 παράγραφος 9, που επιβάλλει το ασυμβίβαστο κατοχής ΜΜΕ και κρατικών συμβάσεων και το οποίο καταργήθηκε στην πράξη από την κυβέρνησή του με τον νόμο που ψήφισε τελικά τον Οκτώβριο για τον βασικό μέτοχο. Για τα ΜΜΕ «Αμεσα συνυφασμένα με τη διαφάνεια στον δημόσιο βίο και τον αποκλεισμό φαινομένων διαπλοκής είναι και τα ζητήματα που αφορούν το ιδιοκτησιακό καθεστώς, την οικονομική κατάσταση και τη χρηματοδότηση των μέσων μαζικής ενημέρωσης», είπε. «Αμετάθετος στόχος μας είναι η πλήρης διασφάλιση της διαφάνειας και της πολυφωνίας στην ενημέρωση. Για τον σκοπό αυτόν, ο έλεγχος της συγκέντρωσης των μέσων ενημέρωσης, είναι καίριας σημασίας και η εφαρμογή του προωθείται άμεσα, με νόμο που, ήδη, καταρτίζεται». Για τις ειδικότερες ρυθμίσεις, που αφορούν τον «βασικό μέτοχο» είπε, ότι «η όποια αναθεώρηση πρέπει να γίνει, οπωσδήποτε, μέσα στο γενικότερο πνεύμα του Συντάγματος για την αντιμετώπιση της διαπλοκής». «Η σύγκρουσή μας με τη διαφθορά και τη διαπλοκή ήταν, είναι και θα είναι μετωπική», τόνισε. «Η θέση αυτή δεν πρόκειται ούτε να εγκαταλειφθεί, ούτε να αλλοιωθεί. Είναι ζήτημα μείζονος σημασίας. Είναι ζήτημα Δημοκρατίας». Πρότεινε μάλιστα «ο έλεγχος συμβάσεων μεγάλης οικονομικής αξίας που συνάπτονται από το Δημόσιο ή άλλο νομικό πρόσωπο, το οποίο εξομοιώνεται με το Δημόσιο, να γίνεται από ειδικό σχηματισμό του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ώστε να αποτρέπονται και, στην ανάγκη, να εξουδετερώνονται στη γένεσή τους, φαινόμενα διαπλοκής, διαφθοράς και κατασπατάλησης του δημοσίου χρήματος». Ερωτηματικά προκαλεί και η επισήμανση του Κώστα Καραμανλή ότι είναι «ιδιαίτερα χρήσιμη η τροποποίηση της ερμηνευτικής δήλωσης του άρθρου 28, ώστε να είναι απολύτως σαφές ότι το θεμέλιο για τη συμμετοχή της χώρας μας στις διαδικασίες της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, και κυρίως στη διαδικασία ενσωμάτωσης των θεσμικών μέτρων της Ενωσης, είναι ιδίως η παράγραφος 3 του ιδίου άρθρου». Εκφράζονται φόβοι, μήπως η κυβέρνηση προετοιμάζει το έδαφος ώστε να γίνει πιο ελαστική η υιοθέτηση ευρωπαϊκών πολιτικών, που συνδέονται με την καταπολέμιση της τρομοκρατίας και οδηγούν σε περαιτέρω συρρίκνωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 18/01/2006