ΠΟΛΥ ΑΚΡΙΒΑ – Για τα μεταχειρισμένα

0

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ Του ΚΩΣΤΑ ΜΟΣΧΟΝΑ Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέπεμψε χθες την Ελλάδα στο Ευρωδικαστήριο για υπερβολική φορολόγηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και για επιβολή ΦΠΑ σε ασφαλιστήρια συμβόλαια οδικής βοήθειας, αφού δεν συμμορφώθηκε με τις υποδείξεις των Βρυξελλών (αιτιολογημένη γνώμη – Ιούλιος 2005). Για το πρώτο θέμα το Ευρωδικαστήριο (υπόθεση C-375/95) είχε καταδικάσει το 1997 τη χώρα μας -με προσφυγή της Κομισιόν- και την υποχρέωσε να τροποποιήσει τις διατάξεις καθορισμού της φορολογητέας αξίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Επανήλθε όμως εκτιμώντας ότι οι νέες ελληνικές διατάξεις εξακολουθούν να μη συνάδουν προς τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, γιατί εκτιμά ότι υιοθέτησε σύστημα βασισμένο σε ενιαίο κριτήριο που επιτρέπει μείωση της αξίας κατά 7% για τα αυτοκίνητα παλαιότητας μεταξύ έξι μηνών και ενός έτους ή 14% για αυτοκίνητα παλαιότητας ενός έτους, παραβιάζοντας το άρθρο 90 της συνθήκης ΕΚ. Η Επιτροπή θεωρεί ότι ο κανόνας αυτός δεν εγγυάται ότι το επιβαλλόμενο τέλος ταξινόμησης δεν υπερβαίνει το ποσό του υπολειπόμενου φόρου που παραμένει ενσωματωμένος στην αξία ομοειδών-ταξινομημένων οχημάτων στην ελληνική επικράτεια. Η Επιτροπή υπενθυμίζει την απόφαση του Ευρωδικαστηρίου στην υπόθεση Gomes Valente (C-393/98), όπου υπογραμμίζεται ότι μια αντικειμενική κλίμακα πρέπει να αντικατοπτρίζει ακριβώς την πραγματική απόσβεση της αξίας των οχημάτων. Στην ίδια απόφαση αναφέρεται ότι η διάκριση μεταξύ εθνικών και εισαγόμενων προϊόντων απαγορεύεται (αρθ. 90 συνθήκης ΕΚ), ακόμη και αν η διακριτική μεταχείριση εμφανίζεται μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις. Επίσης, αμφισβητεί και άλλες πτυχές της ελληνικής νομοθεσίας (έλλειψη διαφάνειας της διοικητικής διαδικασίας), υποστηρίζει ότι οι φορολογικές αρχές δεν δημοσιοποιούν τη μέθοδο υπολογισμού της φορολογητέας αξίας των αυτοκινήτων. Επιπλέον, ο φορολογούμενος υποχρεούται να καταβάλει 300 ευρώ για έλεγχο του αυτοκινήτου από ειδική επιτροπή, αν διαφωνεί με την αξία που καθόρισαν οι φορολογικές αρχές. Στο δεύτερο θέμα (άρνηση απαλλαγής από ΦΠΑ από τα ασφαλιστήρια συμβόλαια οδικής βοήθειας), οι συνδρομητές π.χ. της ΕΛΠΑ καταβάλλουν ετήσια κατ’ αποκοπήν συνδρομή που καλύπτει την ασφάλιση για παροχή βοήθειας σε περίπτωση βλάβης ή ατυχήματος. Η Επιτροπή θεωρεί ότι βάσει της νομολογίας του Ευρωδικαστηρίου που ερμηνεύει την έννοια της παροχής ασφαλιστικών υπηρεσιών για τους σκοπούς της 6ης οδηγίας, μέρος της συνδρομής των μελών στην ΕΛΠΑ πρέπει να θεωρείται ως παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών και πρέπει να απαλλάσσεται από τον ΦΠΑ. Ωστόσο, η Ελλάδα εισπράττει τον ΦΠΑ στο σύνολο της συνδρομής. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 17/01/2006