«Τα μονά – ζυγά έκλεισαν τον κύκλο τους»

0

Αλεξανδρα Κασσιμη Η αντιμετώπιση της παράνομης στάθμευσης, η αναδιοργάνωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, η δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης και η επιβολή διοδίων σύγχρονης τεχνολογίας (σε μεταγενέστερο χρόνο και υπό προϋποθέσεις) είναι μερικές από τις προτάσεις των συγκοινωνιολόγων για την καταπολέμηση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πρωτεύουσας. Κοινός τόπος παραμένει ότι η συναρμοδιότητα πολλών υπουργείων και φορέων περιπλέκει την κατάσταση, καθώς δυσχεραίνει τη λήψη μέτρων, ενώ σε πολλές περιπτώσεις παρατηρείται «υπερκάλυψη» αρμοδιοτήτων, είτε μεταξύ υπουργείων, είτε μεταξύ φορέων. Στη χθεσινή συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής ο συγκοινωνιολόγος, ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, κ. Ιωάννης Φραντζεσκάκης χαρακτήρισε ανεπίκαιρη οποιαδήποτε συζήτηση για επιβολή διοδίων στο κέντρο της Αθήνας, καθώς θα πρέπει σε πρώτη φάση να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της παράνομης στάθμευσης. Παράλληλα, ο κ. Φραντζεσκάκης αναφέρθηκε σε μια μορφή διοδίων σύγχρονης τεχνολογίας -με ηλεκτρονικές κάρτες ενδεχομένως- που θα καταγράφουν και τον χρόνο παραμονής του οχήματος μέσα στο κέντρο της πόλης. Η συνεχής αύξηση ιδιοκτησίας αυτοκινήτων -το 1960 αντιστοιχούσαν 20 Ι.Χ. για κάθε 1.000 κατοίκους, ενώ το 2002 η αναλογία έφτασε τα 300 Ι.Χ. ανά 1.000 κατοίκους- δεν μπορεί να ελεγχθεί, μπορεί όμως να περιοριστεί η χρήση τους. Ωστόσο, το μέτρο των μονών – ζυγών αποτελεί «παγκόσμια πρωτοτυπία και πρωτοφανή αστειότητα», επισήμανε ο ίδιος χθες στη Βουλή, ενώ πρόκειται για «απλοϊκότητα» που πρέπει οπωσδήποτε να καταργηθεί σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους. Αποτέλεσμα της εκτεταμένης χρήσης των Ι.Χ. είναι το κέντρο της Αθήνας να «μετράει» αυτή τη στιγμή 100.000 αυτοκίνητα, εκ των οποίων έως και 30.000 παράνομα σταθμευμένα, γεγονός που οδηγεί στον περιορισμό της κυκλοφοριακής ικανότητας κατά το ήμισυ. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η απαγόρευση της στάθμευσης «πάνω στον δρόμο» μπορεί να επιφέρει αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας από 14% έως και 145%(!), σύμφωνα με μελέτη του Πολυτεχνείου. Παράλληλα, οι υπόγειοι χώροι στάθμευσης παρουσιάζουν πληρότητα μικρότερη από 50%, ενώ το 45% των οδηγών, που συμμετείχαν σε σχετική έρευνα, δηλώνει ότι σταθμεύει «όπου βρει» στον δρόμο, μεγάλο ποσοστό εκ των οποίων παράνομα, επιβαρύνοντας σημαντικά τον κυκλοφοριακό φόρτο. Τέλος, την αναγκαιότητα αναδιοργάνωσης των Μέσων Μεταφοράς επισήμανε και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κ. Παναγιώτης Παπαδάκος. Πρέπει να παρέχεται άμεση πρόσβαση στα ΜΜΜ μέσω της δημιουργίας σταθμών μετεπιβίβασης και παράλληλα απαραίτητη κρίνεται η παραχώρηση προτεραιότητας στα Μέσα Μεταφοράς με την επέκταση των λεωφορειολωρίδων και το «πράσινο κύμα» για το Τραμ.