ΣτΕ: Συνταγματικός ο νόμος για την ίδρυση μη κρατικών και μη κερδοσκοπικών ΑΕΙ

Share

Κατά πλειοψηφία, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε συνταγματικό τον νόμο με τον οποίο ιδρύθηκαν τα λεγόμενα “μη κρατικά πανεπιστήμια”, δίδοντας δικαστική λύση και μάλιστα αμετάκλητη, σε ένα θέμα που συζητήθηκε τόσο σε πολιτικό όσο και σε συνταγματικό επίπεδο.

Όπως ανακοινώθηκε από τον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μιχάλη Πικραμένο, το Δικαστήριο αποφάνθηκε υπέρ της συνταγματικότητας του νόμου, που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση το 2024 και επέτρεψε, παρά την απαγόρευση του άρθρου 16 του Συντάγματος, την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων.

Οι διατάξεις του εν λόγω νόμου, κρίθηκαν σύμφωνες με το Σύνταγμα, καθώς το Δικαστήριο κατά πλειοψηφία έκρινε, ότι το ενωσιακό δίκαιο επιτρέπει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, κάτι που δεν έρχεται σε αντίθεση με τις συνταγματικές διατάξεις.

Η ανακοίνωση του Προέδρου του ΣτΕ κ. Μιχ. Πικραμένου:

Ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας
Σύμφωνα με το άρθρο 34 παρ. 8 του π.δ. 18/1989, όπως προστέθηκε με το άρθρο 25 του ν. 4786/2021
Ανακοινώνει τα εξής:
Στις 2.6.2025 και 13.6.2025 η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας συνήλθε σε διασκέψεις υποθέσεων σχετικών με την εγκατάσταση και λειτουργία στην Ελλάδα Παραρτημάτων – Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ). Οι υποθέσεις αυτές συζητήθηκαν κατά τη δικάσιμο της 11.4.2025, προκειμένου να επιλυθούν τα ζητήματα συνταγματικότητας και συμβατότητας με το ενωσιακό δίκαιο των διατάξεων του ν. 5094/2024.

Το Δικαστήριο έκρινε τα εξής:

Α. Οι διατάξεις των παρ. 5 και 8 του άρθρου 16 του Συντάγματος,
ενόψει και του σκοπού τους, που συνίσταται στην παροχή υψηλού επιπέδου ανώτατης εκπαίδευσης, σε συνδυασμό με την παρ. 1 του άρθρου 16, η οποία  κατοχυρώνει την ελευθερία της εκπαίδευσης και την ακαδημαϊκή ελευθερία, ερμηνεύονται – σύμφωνα και με την ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 28 του Συντάγματος αλλά και επί τη βάσει των αρχών της αμοιβαίας εμπιστοσύνης και της καλόπιστης συνεργασίας των κρατών μελών (αρ. 2 και 4 παρ.3 ΣΕΕ) – σε αρμονία με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ειδικότερα, οι ως άνω συνταγματικές διατάξεις ερμηνεύονται ενόψει των νεότερων νομοθετικών και νομολογιακών δεδομένων του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία αφορούν την παροχή ανώτατης εκπαίδευσης (αρ. 165 ΣΛΕΕ), την ελευθερία εγκατάστασης (αρ. 49 ΣΛΕΕ), καθώς και το θεμελιώδες δικαίωμα ίδρυσης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με σεβασμό των δημοκρατικών αρχών (αρ. 14 παρ. 3 του Χάρτη). Επί τη βάσει των ανωτέρω, δεν αποκλείεται κατά το Σύνταγμα η ίδρυση και λειτουργία παραρτημάτων αλλοδαπών πανεπιστημίων προερχομένων από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή από χώρα συμβεβλημένη στην GATS, κατά τους όρους ειδικού νόμου, με τον οποίον διασφαλίζεται υψηλό επίπεδο σπουδών και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία.
Κατόπιν τούτων, απορρίπτονται, κατά πλειοψηφία, τρεις αιτήσεις ακυρώσεως που έχουν ασκηθεί από Καθηγητές Α.Ε.Ι. και την ΠΟΣΔΕΠ.

Β. Το σύστημα του ως άνω νόμου, ως προς τους όρους αδειοδότησης και λειτουργίας,
δεν εισάγει υπέρμετρους περιορισμούς στην ελευθερία εγκατάστασης (άρθρο 49 ΣΛΕΕ).
Κατόπιν τούτου, απορρίπτεται, κατά πλειοψηφία, αίτηση ακυρώσεως των κολλεγίων.

Το αρνητικό σχόλιο του κ. Χρ. Ράμμου

Την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία κρίνεται συνταγματικός ο νόμος για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, επιτρέποντας έτσι την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα σχολίασε επικριτικά ο Χρήστος Ράμμος, πρώην πρόεδρος της ΑΔΑΕ και πρώην Αντιπρόεδρος του ΣτΕ, επικαλούμενος μάλιστα το Σύνταγμα, το οποία και απαγορεύει ρητά την σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες.

Αναλυτικά η ανάρτηση του κ. Χρήστου Ράμμου
«Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται. Αυτό ορίζει ρητά και ξεκάθαρα το Σύνταγμα στο άρθρο 16 § 8. Το Σύνταγμα είναι το κοινωνικό μας συμβόλαιο, η προστασία μας από τις ενδεχόμενες αυθαιρεσίες του κοινού νομοθέτη. Όσο καιρό ισχύει μια συνταγματική διάταξη την σεβόμαστε και την εφαρμόζουμε. Με ΚΑΜΙΑ ερμηνευτική μέθοδο το κατηγορηματικό, σαφέστατο και χωρίς άλλους προσδιορισμούς “απαγορεύεται” δεν μπορεί να διαβαστεί ως “επιτρέπεται”. Αυτό, εξ άλλου, έλεγε επί δεκαετίες και παγίως και το ίδιο το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η δε επίμαχη κρίση του ΣτΕ έγινε μάλιστα χωρίς καν την προηγούμενη διατύπωση και υποβολή εκ μέρους του προδικαστικού ερωτήματος στο ΔΕΕ, ως προς την έννοια των διατάξεων του ευρωπαϊκού ενωσιακού δικαίου, τις οποίες επικαλείται το δελτίο τύπου του Προέδρου του ΣτΕ, σε σχέση με την τεκμηρίωση που υιοθετήθηκε για την ερμηνεία της επίμαχης συνταγματικής διάταξης. Αν αρχίσουμε να παρακάμπτουμε τα στοιχειώδη και να κάνουμε τέτοιες ερμηνείες, μπορεί στο μέλλον να “ξηλώσουμε” το Σύνταγμα και σε άλλες του διατάξεις, κατ’ επίκληση άλλων διατάξεων διεθνών ή ευρωπαϊκών κανόνων δικαίου. Επικίνδυνους δρόμους άνοιξε η απόφαση του ΣτΕ. Δυστυχώς!» 

LawJobs

Ροή Ειδήσεων

Δημοφιλή