EE I Η Επιτροπή λαμβάνει μέτρα για καθαρή και ανταγωνιστική αυτοκινητοβιομηχανία

Share

Η Επιτροπή παρουσίασε σήμερα τη δέσμη μέτρων για την αυτοκινητοβιομηχανία με σκοπό τη στήριξη των προσπαθειών του τομέα για τη μετάβαση στην καθαρή κινητικότητα. Θέτει ένα φιλόδοξο αλλά και ρεαλιστικό πλαίσιο πολιτικής για τη διασφάλιση της κλιματικής ουδετερότητας και της στρατηγικής ανεξαρτησίας έως το 2050, παρέχοντας παράλληλα μεγαλύτερη ευελιξία στους κατασκευαστές. Ανταποκρίνεται επίσης στις εκκλήσεις της βιομηχανίας της ΕΕ για απλούστευση των κανόνων.

Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει διαδραματίσει καίριο ρόλο στη βιομηχανική ισχύ της Ευρώπης εδώ και δεκαετίες, διατηρώντας εκατομμύρια θέσεις εργασίας και προωθώντας την τεχνολογική καινοτομία. Καθώς ο κόσμος αλλάζει, η αυτοκινητοβιομηχανία μεταμορφώνεται μέσω νέων τεχνολογιών και παραγόντων.

Η σημερινή δέσμη μέτρων διατηρεί ένα ισχυρό μήνυμα της αγοράς για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών (ZEV), παρέχοντας παράλληλα στη βιομηχανία μεγαλύτερη ευελιξία για την επίτευξη των στόχων CO2, και υποστηρίζει τα οχήματα και τις μπαταρίες που κατασκευάζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η πρωτοβουλία για τα εταιρικά οχήματα θα στηρίξει την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών. Ο γενικός κανονισμός για την αυτοκινητοβιομηχανία ενισχύει την ανταγωνιστικότητα με την εξοικονόμηση κόστους,το οποίο αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 706 εκατ. ευρώ ετησίως, και τη μείωση της γραφειοκρατίας, παρέχοντας παράλληλα μεγαλύτερη επενδυτική ασφάλεια.

Η πρόεδρος της Επιτροπής κ. φον ντερ Λάιεν δήλωσε: «Καινοτομία. Καθαρή κινητικότητα. Ανταγωνιστικότητα. Φέτος, αυτές ήταν οι κορυφαίες προτεραιότητες στους εντατικούς διαλόγους μας με τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών και τα ενδιαφερόμενα μέρη. Και σήμερα, τους απευθυνόμαστε όλους μαζί. Καθώς η τεχνολογία μετασχηματίζει ταχέως την κινητικότητα και η γεωπολιτική αναδιαμορφώνει τον παγκόσμιο ανταγωνισμό, η Ευρώπη παραμένει στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας καθαρής μετάβασης.» 

Διατήρηση της πορείας προς την καθαρή κινητικότητα με πραγματισμό

Η Επιτροπή παρουσιάζει δέσμη μέτρων που καλύπτει τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση για τη μετάβαση του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας: από την πλευρά της προσφοράς, παρουσιάζει επανεξέταση των υφιστάμενων προτύπων εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά και στοχευμένη τροποποίηση των προτύπων για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα. Από την πλευρά της ζήτησης, προτείνει μια πρωτοβουλία για την απαλλαγή των εταιρικών οχημάτων από τις ανθρακούχες εκπομπές με δεσμευτικούς εθνικούς στόχους για τα οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών.

Τα πρότυπα CO2 παρέχουν πλέον περαιτέρω ευελιξίες για τη στήριξη της βιομηχανίας και την ενίσχυση της τεχνολογικής ουδετερότητας, παρέχοντας παράλληλα προβλεψιμότητα στους κατασκευαστές και διατηρώντας σαφές μήνυμα της αγοράς προς τον εξηλεκτρισμό.

Από το 2035 και μετά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να συμμορφωθούν με τον στόχο μείωσης των εκπομπών κατά 90 % από τον αγωγό εξαγωγής, ενώ οι υπόλοιπες εκπομπές κατά 10 % θα πρέπει να αντισταθμιστούν μέσω της χρήσης χάλυβα χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών που παράγεται στην Ένωση ή από συνθετικά καύσιμα και βιοκαύσιμα.

Αυτό θα επιτρέψει στα plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV), τα οχήματα επέκτασης της αυτονομίας, τα ήπια υβριδικά οχήματα και τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης να συνεχίσουν να διαδραματίζουν ρόλο και μετά το 2035, εκτός από τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα (EV) και τα οχήματα υδρογόνου.

Πριν από το 2035, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα μπορούν να επωφελούνται από «υπερπιστωτικά μόρια» για μικρά οικονομικά προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Με τον τρόπο αυτό θα δοθούν κίνητρα για την ανάπτυξη στην αγορά περισσότερων μικρών μοντέλων ηλεκτρικών οχημάτων. Όσον αφορά τον στόχο για το 2030 για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά, εισάγεται πρόσθετη ευελιξία με την παροχή της δυνατότητας «τραπεζικής και ενισχυτικής χρηματοδότησης· δανεισμού» για την περίοδο 2030-2032. Παρέχεται πρόσθετη ευελιξία για την κατηγορία ημιφορτηγών, όπου η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων ήταν διαρθρωτικά δυσκολότερη, με μείωση του στόχου για τα ημιφορτηγά CO2 για το 2030 από 50 % σε 40 %.

Η Επιτροπή προτείνει επίσης στοχευμένη τροποποίηση των προτύπων εκπομπών CO2 για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα με ευελιξία που διευκολύνει τη συμμόρφωση με τους στόχους για το 2030.

Όσον αφορά τα εταιρικά οχήματα, καθορίζονται υποχρεωτικοί στόχοι σε επίπεδο κρατών μελών για τη στήριξη της υιοθέτησης οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών από μεγάλες εταιρείες. Η διάθεση περισσότερων οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών στην αγορά, τόσο στην αγορά πρώτων όσο και στην αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων, θα ωφελήσει όλους τους πελάτες. Καθώς τα αυτοκίνητα των εταιρειών καλύπτουν υψηλότερα ετήσια διανυθέντα χιλιόμετρα, αυτό σημαίνει επίσης περισσότερες μειώσεις εκπομπών. Θα καταστήσει επίσης τις μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές και το «Made in the EU» προαπαιτούμενο για τα οχήματα που επωφελούνται από δημόσια χρηματοδοτική στήριξη. 

Ενίσχυση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας συσσωρευτών

Με 1,8 δισ. ευρώ, ο ενισχυτής συσσωρευτών θα επιταχύνει την ανάπτυξη μιας πλήρως ενωσιακής αξιακής αλυσίδας συσσωρευτών. Στο πλαίσιο του προγράμματος «Battery Booster», 1,5 δισ. ευρώ θα στηρίξουν τους Ευρωπαίους παραγωγούς στοιχείων συσσωρευτών μέσω άτοκων δανείων. Πρόσθετα στοχευμένα μέτρα πολιτικής θα στηρίξουν τις επενδύσεις, θα δημιουργήσουν μια ευρωπαϊκή αξιακή αλυσίδα συσσωρευτών και θα προωθήσουν την καινοτομία και τον συντονισμό σε όλα τα κράτη μέλη. Τα μέτρα αυτά θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα κόστους του τομέα, θα διασφαλίσουν τις ανάντη αλυσίδες εφοδιασμού και θα στηρίξουν τη βιώσιμη και ανθεκτική παραγωγή στην ΕΕ, συμβάλλοντας στην ελαχιστοποίηση των κινδύνων από τους κυρίαρχους παράγοντες της παγκόσμιας αγοράς. 

Λιγότερη γραφειοκρατία και ισχυρότερες ευνοϊκές συνθήκες για τη μετάβαση

Το Omnibus για την αυτοκινητοβιομηχανία θα μειώσει τον διοικητικό φόρτο και το κόστος για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους σε παγκόσμιο επίπεδο και απελευθερώνοντας πόρους για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Οι επιχειρήσεις αναμένεται να εξοικονομήσουν περίπου 706 εκατ. ευρώ ετησίως, με αποτέλεσμα οι διοικητικές εξοικονομήσεις χάρη σε όλες τις γενικές διαδικασίες και τις πρωτοβουλίες απλούστευσης που έχει παρουσιάσει μέχρι στιγμής η Επιτροπή να ανέρχονται σε περίπου 14,3 δισ. ευρώ ετησίως. Μεταξύ άλλων, προτείνει να μειωθεί ο αριθμός του παράγωγου δικαίου που θα εγκριθεί κατά τα προσεχή έτη και να εξορθολογιστούν οι δοκιμές για νέα επιβατηγά ημιφορτηγά και φορτηγά. Αυτό θα μειώσει το κόστος, διατηρώντας παράλληλα τα υψηλότερα περιβαλλοντικά πρότυπα και πρότυπα ασφάλειας. Η ανάπτυξη ηλεκτρικών ημιφορτηγών στις εγχώριες μεταφορές υποστηρίζεται από μέτρα που τα τοποθετούν σε ισότιμη βάση με τα ημιφορτηγά εσωτερικής καύσης όσον αφορά τους χρόνους ανάπαυσης και τους κανόνες των οδηγών.

Το Omnibus εισάγει επίσης μια νέα κατηγορία οχημάτων στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Small Affordable Cars, η οποία καλύπτει ηλεκτρικά οχήματα μήκους έως 4,2 μέτρων. Αυτό θα επιτρέψει στα κράτη μέλη και τις τοπικές αρχές να αναπτύξουν στοχευμένα κίνητρα, τονώνοντας τη ζήτηση για μικρά ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην ΕΕ.

Η Επιτροπή επικαιροποιεί επίσης και εναρμονίζει τους κανόνες επισήμανσης των αυτοκινήτων, ώστε οι πελάτες να έχουν πλήρη ενημέρωση σχετικά με τις εκπομπές των αυτοκινήτων κατά τις αγορές τους.

Ιστορικό

Οι σημερινές προτάσεις βασίζονται στο σχέδιο δράσης για την αυτοκινητοβιομηχανία και στη συμβολή της βιομηχανίας και των βασικών ενδιαφερόμενων μερών που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια του στρατηγικού διαλόγου υπό την ηγεσία της προέδρου φον ντερ Λάιεν από τον Ιανουάριο του 2025.

Τον Ιανουάριο του 2025, η πρόεδρος κ. φον ντερ Λάιεν δρομολόγησε στρατηγικό διάλογο για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, στον οποίο συμμετείχαν εκπρόσωποι της βιομηχανίας, κοινωνικοί εταίροι, κράτη μέλη, περιφέρειες και η κοινωνία των πολιτών. Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί τρεις συνεδριάσεις διαλόγου, οι οποίες παρέχουν μια πλατφόρμα για τη συζήτηση των προκλήσεων και των ευκαιριών που αντιμετωπίζει ο τομέας.

LawJobs

Ροή Ειδήσεων

Δημοφιλή