Απλούστεροι ψηφιακοί κανόνες της ΕΕ και νέα ψηφιακά πορτοφόλια

Για τις επιχειρήσεις και την τόνωση της καινοτομίας

Share

Οι επιχειρήσεις της Ευρώπης, από τα εργοστάσια έως τις νεοφυείς επιχειρήσεις, θα αφιερώνουν λιγότερο χρόνο στο διοικητικό έργο και τη συμμόρφωση και περισσότερο χρόνο στην καινοτομία και την επέκταση, χάρη στη νέα ψηφιακή δέσμη μέτρων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η πρωτοβουλία αυτή δημιουργεί ευκαιρίες για τις ευρωπαϊκές εταιρείες να αναπτυχθούν και να παραμείνουν στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας, προωθώντας παράλληλα τα υψηλότερα πρότυπα της Ευρώπης όσον αφορά τα θεμελιώδη δικαιώματα, την προστασία των δεδομένων, την ασφάλεια και τη δικαιοσύνη.

Στον πυρήνα της, η δέσμη περιλαμβάνει έναν ψηφιακό συλλογικό μηχανισμό που εξορθολογίζει τους κανόνες για την τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ), την κυβερνοασφάλεια και τα δεδομένα, ο οποίος συμπληρώνεται από μια στρατηγική για την Ένωση Δεδομένων με σκοπό την απελευθέρωση δεδομένων υψηλής ποιότητας για την ΤΝ και τα ευρωπαϊκά επιχειρηματικά πορτοφόλια, η οποία θα προσφέρει στις εταιρείες μια ενιαία ψηφιακή ταυτότητα για την απλούστευση της γραφειοκρατίας και τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.

Η δέσμη μέτρων αποσκοπεί στη διευκόλυνση της συμμόρφωσης με τις προσπάθειες απλούστευσης, οι οποίες εκτιμάται ότι θα εξοικονομήσουν έως και 5 δισ. ευρώ σε διοικητικές δαπάνες έως το 2029. Επιπλέον, τα ευρωπαϊκά επιχειρηματικά πορτοφόλια θα μπορούσαν να αποδεσμεύσουν επιπλέον 150 δισ. ευρώ εξοικονόμησης για τις επιχειρήσεις κάθε χρόνο.

1. Ψηφιακό Omnibus

Με τον σημερινό ψηφιακό συλλογικό μηχανισμό, η Επιτροπή προτείνει την απλούστευση των υφιστάμενων κανόνων για την τεχνητή νοημοσύνη, την κυβερνοασφάλεια και τα δεδομένα.

Φιλικοί προς την καινοτομία κανόνες για την ΤΝ: Η αποτελεσματική εφαρμογή της πράξης για την ΤΝ θα έχει θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία, την ασφάλεια και τα θεμελιώδη δικαιώματα. Η καθοδήγηση και η στήριξη είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη οποιασδήποτε νέας νομοθεσίας, και αυτό δεν διαφέρει από την πράξη για την ΤΝ.

Η Επιτροπή προτείνει τη σύνδεση της έναρξης εφαρμογής των κανόνων που διέπουν τα συστήματα ΤΝ υψηλού κινδύνου με τη διαθεσιμότητα εργαλείων υποστήριξης, συμπεριλαμβανομένων των αναγκαίων προτύπων.

Το χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή των κανόνων υψηλού κινδύνου προσαρμόζεται σε 16 μήνες κατ’ ανώτατο όριο και, ως εκ τούτου, οι κανόνες αρχίζουν να εφαρμόζονται μόλις η Επιτροπή επιβεβαιώσει ότι είναι διαθέσιμα τα αναγκαία πρότυπα και εργαλεία στήριξης, παρέχοντας στις εταιρείες τα εργαλεία στήριξης που χρειάζονται.

Η Επιτροπή προτείνει επίσης στοχευμένες τροποποιήσεις στην πράξη για την ΤΝ, οι οποίες:

  • Επέκταση ορισμένων απλουστεύσεων που χορηγούνται σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) και μικρές εταιρείες μεσαίας κεφαλαιοποίησης (SMC), συμπεριλαμβανομένων των απλουστευμένων απαιτήσεων τεχνικής τεκμηρίωσης, με εξοικονόμηση τουλάχιστον 225 εκατ. ευρώ ετησίως·
  • να διευρύνουν τα μέτρα συμμόρφωσης, ώστε περισσότεροι φορείς καινοτομίας να μπορούν να χρησιμοποιούν ρυθμιστικά ηχητικά πλαίσια, συμπεριλαμβανομένου ενός δοκιμαστηρίου σε επίπεδο ΕΕ από το 2028 και περισσότερων δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες, ιδίως σε βασικούς κλάδους όπως η αυτοκινητοβιομηχανία·
  • Να ενισχύσει τις εξουσίες της Υπηρεσίας ΤΝ και να συγκεντρώσει την εποπτεία των συστημάτων ΤΝ που βασίζονται σε μοντέλα ΤΝ γενικού σκοπού, μειώνοντας τον κατακερματισμό της διακυβέρνησης.

Απλούστευση της υποβολής εκθέσεων για την κυβερνοασφάλεια: Το omnibus εισάγει επίσης ένα σημείο ενιαίας εισόδου όπου οι εταιρείες μπορούν να εκπληρώσουν όλες τις υποχρεώσεις αναφοράς συμβάντων. Επί του παρόντος, οι εταιρείες πρέπει να αναφέρουν περιστατικά κυβερνοασφάλειας βάσει διαφόρων νόμων, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, της οδηγίας NIS2, του γενικού κανονισμού για την προστασία δεδομένων (ΓΚΠΔ) και της πράξης για την ψηφιακή επιχειρησιακή ανθεκτικότητα (DORA). Η διεπαφή θα αναπτυχθεί με ισχυρές διασφαλίσεις ασφαλείας και θα υποβληθεί σε διεξοδικές δοκιμές για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας και της αποτελεσματικότητάς της.

Ένα φιλικό προς την καινοτομία πλαίσιο προστασίας της ιδιωτικής ζωής: Οι στοχευμένες τροποποιήσεις του ΓΚΠΔ θα εναρμονίσουν, θα αποσαφηνίσουν και θα απλουστεύσουν ορισμένους κανόνες για την τόνωση της καινοτομίας και τη στήριξη της συμμόρφωσης των οργανισμών, διατηρώντας παράλληλα ανέπαφο τον πυρήνα του ΓΚΠΔ, διατηρώντας το υψηλότερο επίπεδο προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Εκσυγχρονισμός των κανόνων για τα cookies με σκοπό τη βελτίωση της εμπειρίας των χρηστών στο διαδίκτυο: Οι τροποποιήσεις θα μειώσουν τον αριθμό των εμφανίσεων πανό cookie και θα επιτρέπουν στους χρήστες να δηλώνουν τη συγκατάθεσή τους με ένα κλικ και να αποθηκεύουν τις προτιμήσεις cookie μέσω κεντρικών ρυθμίσεων προτιμήσεων σε προγράμματα περιήγησης και λειτουργικό σύστημα.

Βελτίωση της πρόσβασης στα δεδομένα: Η σημερινή ψηφιακή δέσμη μέτρων αποσκοπεί στη βελτίωση της πρόσβασης στα δεδομένα ως βασικής κινητήριας δύναμης της καινοτομίας. Απλουστεύει τους κανόνες για τα δεδομένα και τους καθιστά πρακτικούς για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις με τους εξής τρόπους:

  • ενοποίηση των κανόνων της ΕΕ για τα δεδομένα μέσω της πράξης για τα δεδομένα, συγχωνεύοντας τέσσερις νομοθετικές πράξεις σε μία για μεγαλύτερη νομική σαφήνεια·
  • Θέσπιση στοχευμένων εξαιρέσεων σε ορισμένους από τους κανόνες της πράξης για την αλλαγή υπολογιστικού νέφους για τις ΜΜΕ και τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα την εφάπαξ εξοικονόμηση περίπου 1,5 δισ. ευρώ·
  • παροχή νέας καθοδήγησης σχετικά με τη συμμόρφωση με την πράξη για τα δεδομένα μέσω πρότυπων συμβατικών όρων για την πρόσβαση και τη χρήση δεδομένων και τυποποιημένων συμβατικών ρητρών για συμβάσεις υπολογιστικού νέφους·
  • Ενίσχυση των ευρωπαϊκών εταιρειών ΤΝ με την απελευθέρωση της πρόσβασης σε υψηλής ποιότητας και νέα σύνολα δεδομένων για την ΤΝ, ενισχύοντας το συνολικό δυναμικό καινοτομίας των επιχειρήσεων σε ολόκληρη την ΕΕ.

2. Στρατηγική για την Ένωση Δεδομένων

Η νέα στρατηγική για την Ένωση Δεδομένων περιγράφει πρόσθετα μέτρα για την απελευθέρωση περισσότερων δεδομένων υψηλής ποιότητας για την ΤΝ μέσω της επέκτασης της πρόσβασης, όπως τα εργαστήρια δεδομένων. Θεσπίζει μια νομική υπηρεσία υποστήριξης για την πράξη για τα δεδομένα, η οποία συμπληρώνει περαιτέρω μέτρα για τη στήριξη της εφαρμογής της πράξης για τα δεδομένα. Ενισχύει επίσης την κυριαρχία της Ευρώπης στον τομέα των δεδομένων μέσω μιας στρατηγικής προσέγγισης της διεθνούς πολιτικής για τα δεδομένα: εργαλειοθήκη κατά των διαρροών, μέτρα για την προστασία ευαίσθητων δεδομένων μη προσωπικού χαρακτήρα και κατευθυντήριες γραμμές για την αξιολόγηση της δίκαιης μεταχείρισης των δεδομένων της ΕΕ στο εξωτερικό.

3. Ευρωπαϊκό πορτοφόλι επιχειρήσεων

Η παρούσα πρόταση θα παράσχει στις ευρωπαϊκές εταιρείες και τους φορείς του δημόσιου τομέα ένα ενοποιημένο ψηφιακό εργαλείο, το οποίο θα τους επιτρέψει να ψηφιοποιήσουν τις δραστηριότητες και τις αλληλεπιδράσεις που, σε πολλές περιπτώσεις, δεν έχουν ακόμη πραγματοποιηθεί αυτοπροσώπως. Οι επιχειρήσεις θα μπορούν να υπογράφουν ψηφιακά, να χρονοσφραγίζουν και να σφραγίζουν έγγραφα· να δημιουργεί, να αποθηκεύει και να ανταλλάσσει με ασφάλεια επαληθευμένα έγγραφα· και να επικοινωνούν με ασφάλεια με άλλες επιχειρήσεις ή δημόσιες διοικήσεις στη δική τους χώρα και στα άλλα 26 κράτη μέλη.

Η κλιμάκωση μιας επιχείρησης σε άλλα κράτη μέλη, η καταβολή φόρων και η επικοινωνία με τις δημόσιες αρχές θα είναι ευκολότερες από ποτέ στην ΕΕ. Με την παραδοχή ευρείας υιοθέτησης, τα ευρωπαϊκά επιχειρηματικά πορτοφόλια θα επιτρέψουν στις ευρωπαϊκές εταιρείες να μειώσουν τις διοικητικές διαδικασίες και το κόστος, αποδεσμεύοντας έτσι εξοικονόμηση έως και 150 δισ. ευρώ για τις επιχειρήσεις κάθε χρόνο.

Επόμενα βήματα

Οι ψηφιακές γενικές νομοθετικές προτάσεις θα υποβληθούν τώρα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο προς έγκριση. Οι σημερινές προτάσεις αποτελούν ένα πρώτο βήμα στη στρατηγική της Επιτροπής για την απλούστευση και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του ψηφιακού εγχειριδίου κανόνων της ΕΕ.

Η Επιτροπή δρομολόγησε επίσης σήμερα το δεύτερο στάδιο του θεματολογίου απλούστευσης, με ευρεία διαβούλευση σχετικά με τον ψηφιακό έλεγχο καταλληλότητας, η οποία θα είναι ανοικτή έως τις 11 Μαρτίου 2026. Ο έλεγχος καταλληλότητας θα «προσομοιώσει» τον τρόπο με τον οποίο το εγχειρίδιο κανόνων επιτυγχάνει τον στόχο του όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα και θα εξετάσει τη συνοχή και τον σωρευτικό αντίκτυπο των ψηφιακών κανόνων της ΕΕ.

Ιστορικό

Το ψηφιακό πακέτο σηματοδοτεί την έβδομη πρόταση omnibus. Η Επιτροπή καθόρισε μια πορεία για την απλούστευση των κανόνων της ΕΕ, ώστε να καταστεί η οικονομία της ΕΕ πιο ανταγωνιστική και πιο ευημερούσα, καθιστώντας τις επιχειρήσεις στην ΕΕ απλούστερες, λιγότερο δαπανηρές και πιο αποτελεσματικές. Η Επιτροπή έχει σαφή στόχο να καταβάλει μια άνευ προηγουμένου προσπάθεια απλούστευσης, επιτυγχάνοντας μείωση του διοικητικού φόρτου κατά τουλάχιστον 25 % και τουλάχιστον 35 % για τις ΜΜΕ έως το τέλος του 2029.

LawJobs

Ροή Ειδήσεων

Δημοφιλή