Χθες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε κατευθυντήριες γραμμές για τη στήριξη της αποτελεσματικής εφαρμογής του κανονισμού για τη διαφάνεια και τη στόχευση της πολιτικής διαφήμισης, ο οποίος θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή από τις 10 Οκτωβρίου.
Οι εν λόγω κατευθυντήριες γραμμές περιλαμβάνουν πρακτική καθοδήγηση και λεπτομερείς εξηγήσεις για τη στήριξη των πολιτικών παραγόντων και των παρόχων υπηρεσιών πολιτικής διαφήμισης κατά την εφαρμογή των νέων κανόνων. Για παράδειγμα, προσφέρουν απλά βήματα σχετικά με τον τρόπο προσδιορισμού μιας πολιτικής διαφήμισης και τον τρόπο συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις δέουσας επιμέλειας. Αποσκοπούν επίσης στη στήριξη των αρχών των κρατών μελών στα εποπτικά τους καθήκοντα.
Ο κανονισμός για τη διαφάνεια της πολιτικής διαφήμισης προστατεύει τόσο την ελευθερία έκφρασης όσο και την ελευθερία πληροφόρησης, βοηθώντας τους πολίτες να αναγνωρίζουν την αμειβόμενη πολιτική διαφήμιση και να τη διακρίνουν από άλλο περιεχόμενο, όπως συντακτικό περιεχόμενο ή πολιτικές απόψεις που εκφράζονται υπό την προσωπική τους ιδιότητα. Θα συμβάλει στη διασφάλιση της ακεραιότητας των εκλογικών διαδικασιών και θα στηρίξει έναν ανοικτό δημοκρατικό διάλογο.
Ο κανονισμός καθορίζει κοινά πρότυπα διαφάνειας της ΕΕ για την πολιτική διαφήμιση τόσο εντός όσο και εκτός διαδικτύου. Από τις 10 Οκτωβρίου, όλες οι πολιτικές διαφημίσεις θα πρέπει να επισημαίνονται σαφώς ως τέτοιες και να συνοδεύονται από ορισμένες βασικές πληροφορίες σχετικά με το ποιος τις πλήρωσε και πόσο, καθώς και αν απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό. Ο κανονισμός δεν απαγορεύει την πολιτική διαφήμιση, ούτε ρυθμίζει το περιεχόμενο των πολιτικών διαφημίσεων. Με τη δημοσιοποίηση σχετικών πληροφοριών σχετικά με τις πολιτικές διαφημίσεις, οι νέοι κανόνες θα επιτρέπουν στους πολίτες να διαμορφώνουν τις δικές τους απόψεις σχετικά με το περιεχόμενο που βλέπουν και να κάνουν συνειδητές επιλογές.
Η Επιτροπή θα συνεργαστεί ενεργά με τα κράτη μέλη, τους οικονομικούς φορείς και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη για τη στήριξη της ομαλής εφαρμογής των κανόνων. Το δίκτυο εθνικών σημείων επαφής θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην εφαρμογή του κανονισμού, μεταξύ άλλων λειτουργώντας ως πλατφόρμα για την τακτική ανταλλαγή πληροφοριών, βέλτιστων πρακτικών και διαρθρωμένης συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών και της Επιτροπής. Η Επιτροπή θα συστήσει νέα ομάδα εμπειρογνωμόνων ενδιαφερόμενων μερών για την παρακολούθηση και τη συλλογή πρακτικών παρατηρήσεων σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού. Η Επιτροπή θα διοργανώσει επίσης διάλογο εφαρμογής το 2026 για να αντλήσει πληροφορίες από την εφαρμογή των κανόνων.
Σύμφωνα με τον κανονισμό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημιουργήσει μια πύλη μέσω της οποίας τα κράτη μέλη παρέχουν τις ημερομηνίες των εκλογών τους, καθώς και μια πύλη που απαριθμεί τους νόμιμους εκπροσώπους των παρόχων πολιτικών διαφημίσεων που είναι εγκατεστημένοι εκτός της ΕΕ αλλά είναι εγγεγραμμένοι σε κράτος μέλος. Οι πύλες αυτές θα υποστηρίξουν την εφαρμογή του κανονισμού.
Ιστορικό
Η πολιτική διαφήμιση αναπτύσσεται ραγδαία τόσο στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης (εφημερίδες, τηλεόραση, ραδιόφωνο) όσο και στις ψηφιακές πλατφόρμες (ιστοσελίδες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Σε όλα αυτά τα διαφορετικά μέσα ενημέρωσης, οι άνθρωποι πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν εύκολα αν εξετάζουν αμειβόμενο πολιτικό περιεχόμενο εκτός διαδικτύου και στο διαδίκτυο και να γνωρίζουν ποιος προσπαθεί να τους προσεγγίσει με αυτόν τον τρόπο.
Ο κανονισμός για τη διαφάνεια της πολιτικής διαφήμισης δεν απαγορεύει κανένα είδος επικοινωνίας ή πολιτικής διαφήμισης. Δεν εισάγει απαιτήσεις σχετικά με το περιεχόμενο των πολιτικών διαφημίσεων, διασφαλίζοντας πλήρως την ελευθερία της έκφρασης. Δεν επιβάλλει γενικές απαιτήσεις παρακολούθησης στις επιγραμμικές πλατφόρμες. Ο κανονισμός βασίζεται σε ένα σύστημα ειλικρινούς υπεύθυνης δήλωσης από όσους αγοράζουν υπηρεσίες πολιτικής διαφήμισης.
Ο κανονισμός θεσπίζει ειδικές απαιτήσεις σχετικά με τη στόχευση της πολιτικής διαφήμισης, ώστε να διασφαλίζεται ο σεβασμός των θεμελιωδών δικαιωμάτων των πολιτών όταν χρησιμοποιούνται τέτοιες τεχνικές.