Mέτρο το οποίο συνιστά συμπλήρωμα διατάξεων του ποινικού δικαίου ή είναι αναγκαίο για τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας των οδικών ελέγχων

Eμπίπτει στην αρχή της χώρας καταγωγής η οποία προβλέπεται από την οδηγία περί ηλεκτρονικού εμπορίου

Share

Για λόγους προστασίας της δημόσιας τάξης και ασφάλειας η γαλλική νομοθεσία θέτει περιορισμούς σε ορισμένες ψηφιακές υπηρεσίες. Απαγορεύει, μεταξύ άλλων, την πρόσβαση των ανηλίκων σε πορνογραφικούς ιστοτόπους και υποχρεώνει τα πρόσωπα που διαμορφώνουν το περιεχόμενο τέτοιων ιστοτόπων να εφαρμόζουν τεχνικά μέσα
πρόληψης της εν λόγω πρόσβασης.

Επιπλέον, περιορίζει τις υπηρεσίες υποβοήθησης της οδήγησης μέσω συστημάτων εντοπισμού θέσης, απαγορεύοντας να λαμβάνουν οι οδηγοί ειδοποιήσεις σχετικά με τα σημεία όπου διενεργούνται οδικοί έλεγχοι. Τα μέτρα αυτά τίθενται σε εφαρμογή με δύο διατάγματα, των οποίων ζητείται η ακύρωση ενώπιον του γαλλικού Conseil d’État (Συμβουλίου της Επικρατείας) σε δύο χωριστές υποθέσεις.
Στην υπόθεση C-188/24, οι εταιρίες Webgroup Czech Republic και NKL Associates, εγκατεστημένες στην Τσεχική Δημοκρατία, υποστηρίζουν ότι η γαλλική νομοθεσία παραβιάζει την αρχή της «χώρας καταγωγής» κατά την έννοια της οδηγίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο 1, σύμφωνα με την οποία, όσον αφορά τις απαιτήσεις που εμπίπτουν στον «συντονισμένο τομέα», οι υπηρεσίες διέπονται από το δίκαιο του κράτους εγκατάστασης.

Στην υπόθεση C-190/24, η εταιρία Coyote System, η οποία ειδικεύεται στην υποβοήθηση των οδηγών και είναι εγκατεστημένη στη Γαλλία, φρονεί ότι η απαγόρευση των ειδοποιήσεων σχετικά με τη διενέργεια οδικών ελέγχων παραβιάζει την αρχή της «χώρας καταγωγής» και συνιστά υποχρέωση παρακολούθησης η οποία απαγορεύεται
από την οδηγία.

Το Conseil d’État (Συμβούλιο της Επικρατείας) ζήτησε από το Δικαστήριο να διευκρινίσει, μεταξύ άλλ ων, αν η υποχρέωση που επιβάλλεται στα πρόσωπα τα οποία διαμορφώνουν το περιεχόμενο διαδικτυακών υπηρεσιών εμπίπτει στον «συντονισμένο τομέα» 2 της οδηγίας και αν ο τομέας αυτός καλύπτει την απαγόρευση που
επιβάλλεται στις υπηρεσίες υποβοήθησης των οδηγών.

Με τις σημερινές προτάσεις του, ο γενικός εισαγγελέας Maciej Szpunar προτείνει στο Δικαστήριο να κρίνει ότι ο συντονισμένος τομέας που ορίζεται από την οδηγία περιλαμβάνει την υποχρέωση των προσώπων που διαμορφώνουν το περιεχόμενο υπηρεσιών ηλεκτρονικής επικοινωνίας να εφαρμόζουν τεχνικά μέσα για την αποτροπή της δυνατότητας των ανηλίκων να έχουν πρόσβαση σε πορνογραφικό περιεχόμενο. Φρονεί επίσης ότι ο τομέας αυτός περιλαμβάνει την απαγόρευση που επιβάλλεται στους φορείς που εκμεταλλεύονται ηλεκτρονικές υπηρεσίες σχετικές με την υποβοήθηση των οδηγών ή σχετικές με την υποβοήθηση της πλοήγησης μέσω εντοπισμού θέσης να αναμεταδίδουν κάθε μήνυμα ή ένδειξη που αποστέλλεται από τους χρήστες και που θα μπορούσε να παράσχει σε άλλους χρήστες τη δυνατότητα να αποφύγουν ορισμένους οδικούς ελέγχους. Κατά τον γενικό εισαγγελέα, τούτο ισχύει παρά το γεγονός ότι οι υποχρεώσεις αυτές δεν αφορούν κανέναν από τους τομείς που διέπονται από τις εναρμονιστικές διατάξεις της εν λόγω οδηγίας.

Ο γενικός εισαγγελέας εκτιμά ότι τα μέτρα που έλαβε η Γαλλία δεν εκφεύγουν του συντονισμένου τομέα για τον λόγο και μόνον ότι συνιστούν, αντιστοίχως, συμπλήρωμα διατάξεων του ποινικού δικαίου και μέτρο αναγκαίο για τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας των οδικών ελέγχων οι οποίοι διενεργούνται προκειμένου να συλληφθούν πρόσωπα που καταζητούνται για κακουργήματα ή πλημμελήματα ή συνιστούν απειλή για τη δημόσια τάξη ή ασφάλεια.

Όσον αφορά την υπόθεση WebGroup Czech Republic και NKL Associates, ο γενικός εισαγγελέας επισημαίνει ότι οι ρυθμίσεις προστασίας των ανηλίκων που προβλέπονται από το δίκαιο της Ένωσης, οι οποίες είναι προϊόν συναίνεσης μεταξύ των κρατών μελών, οριοθετούνται ήδη βάσει παρέκκλισης προβλεπόμενης από την οδηγία 3, οπότε δεν είναι δυνατό να καταστρατηγηθεί ο μηχανισμός αυτός προκειμένου να επιβληθούν στους παρόχους υπηρεσιών υποχρεώσεις που απορρέουν από γενικές και αφηρημένες διατάξεις.

Επιπροσθέτως, στην υπόθεση Coyote System, ο γενικός εισαγγελέας υπενθυμίζει ότι το τρίτο προδικαστικό ερώτημα αφορά διάταξη 4 της οδηγίας η οποία εφαρμόζεται μόνον όταν ο πάροχος χαρακτηρίζεται ως «πάροχος υπηρεσιών φιλοξενίας διαδικτυακού περιεχομένου». Η υπηρεσία εντοπισμού θέσης της Coyote System δεν αντιστοιχεί όμως στον ορισμό αυτόν: η υπηρεσία δεν περιορίζεται απλώς στην αποθήκευση και αναμετάδοση των δεδομένων όπως αυτά παρέχονται, αλλά τα μετατρέπει μέσω αλγορίθμου σε νέο πληροφοριακό επίπεδο, οπότε η εν λόγω διάταξη της οδηγίας δεν έχει εν προκειμένω εφαρμογή.

 

LawJobs

Ροή Ειδήσεων

Δημοφιλή