Εκπαίδευση στην ψηφιακή εποχή: από την αντιμετώπιση των ψευδών ειδήσεων στην ανάπτυξη εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης για όλα τα μαθησιακά αντικείμενα

0

Σμυρναίου Ζαχαρούλα1

1 Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ερευνήτρια του Εργαστηρίου Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή (http://www.eds.uoa.gr/), Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, zsmyrnaiou@eds.uoa.gr

Η σημερινή παγκόσμια κοινότητα επιτάσσει την ανάπτυξη ψηφιακών μέσων και εργαλείων σε κάθε τομέα της ανθρώπινης δραστηριότητας. Τα εκπαιδευτικά συστήματα δεν μπορούν να μείνουν ανεπηρέαστα και θα πρέπει να προετοιμάσουν τους μαθητές ώστε να εναρμονιστούν με τον ψηφιακό κόσμο, αλλά και να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις, όπως οι ψευδείς ειδήσεις. Η ανάπτυξη κριτικής σκέψης για την αντιμετώπιση του ψευδοεπιστημονικού λόγου εντάσσεται στα νέα πλαίσια δεξιοτήτων, που παγκοσμίως χαράζονται μέσω στρατηγικών πολιτικών. Η Τεχνητή Νοημοσύνη και η Μηχανική Μάθηση μπορούν να αποτελέσουν αρωγό προς την καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων στους μαθητές για να αντιμετωπίζουν τις σύγχρονες προκλήσεις και να σχεδιάζουν το μέλλον.

Τα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως δεν έχουν μείνει ανεπηρέαστα από τις νέες προκλήσεις – την ταχύτατη εξέλιξη των τεχνολογικών πηγών και την πανδημική κρίση- και ταυτόχρονα επωμίζονται με έναν ακόμα πιο σημαντικό ρόλο: να θέσουν νέα επιστημονικά, παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά πλαίσια για να προετοιμάσουν τον σημερινό μαθητή, αλλά τον αυριανό πολίτη του 2030. Επομένως, η στροφή της εκπαίδευσης και της κατάρτισης στην ψηφιακή εποχή αφορά στην ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης και εν γένει όλων των εκπαιδευτικών εργαλείων και παιδαγωγικών μέσων, αλλά και σε ζητήματα που σχετίζονται με το απόρρητο και την ασφάλεια των χρηστών των ψηφιακών εργαλείων και το δικαίωμα στην ισότητα και τη μη διάκριση, τα οποία πρέπει να εντοπιστούν και να αντιμετωπιστούν ανάλογα. Τα ζητήματα αυτά αφορούν τον παιδαγωγικό σχεδιασμό και τις εκπαιδευτικές πρακτικές, έχουν όμως νομικές, ηθικές, κοινωνικές και πολιτισμικές παραμέτρους και αποτελούν αντικείμενο συζήτησης τόσο στην ευρωπαϊκή όσο και στην παγκόσμια κοινότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το αντικείμενο του συνεδρίου Resetting Education for digital age, EDU (2021) με θέμα την ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης, καθώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός βρίσκεται ήδη εν εξελίξει και είναι θέμα χρόνου να διεισδύσει πλήρως σε όλα τα υποσυστήματα της κοινωνίας μας. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός φέρνει διαφορετικά, φρέσκα και πιο προηγμένα εκπαιδευτικά εργαλεία, μεθόδους και προσεγγίσεις μάθησης, καθώς και πολλές παγίδες, προκλήσεις και διλήμματα. Η τεχνητή νοημοσύνη θα παίξει επίσης μεγάλο ρόλο στο μέλλον, επομένως είναι λογικό η εκπαίδευση να αξιοποιεί στο έπακρο τις ευκαιρίες που δημιουργεί.

Διαβάστε το πλήρες κείμενο εδώ